Airbnb waarschuwt verhuurders zwembaden niet te adverteren vanwege droogterestricties

door admin
zwembaden adverteren

Airbnb en andere vakantieverhuurplatforms adviseren verhuurders in Spaanse gebieden met droogterestricties om geen zwembaden te adverteren als voorziening bij hun accommodaties. Als zij dat niet doen, kan het leiden tot juridische problemen en claims van gasten wegens misleidende reclame, wanneer zij lege zwembaden of verdorde tuinen aantreffen.

Het advies om zwembaden niet als een kenmerk van de accommodatie te presenteren in de advertentie op de platforms, komt volgens de krant El Periódico als reactie op de beperkingen op watergebruik als gevolg van droogte. Verhuurders worden aangemoedigd om gasten te informeren dat ze mogelijk te maken krijgen met een leeg zwembad, watertekorten of slecht onderhouden tuinen.

Belang van goede informatie

Airbnb dringt er daarom via een brief aan de eigenaren van de toeristische accommodaties op aan om de beschrijving van hun accommodatie op het platform bij te werken. Ze zouden de door de regering goedgekeurde waterrestricties op moeten nemen in de huisregels. Ook volgens de Spaanse consumentenorganisatie OCU is het van essentieel belang dat verhuurders deze informatie schriftelijk verstrekken, zodat er bewijs van is. Eigenaren moeten gasten vooraf op de hoogte brengen, bij voorkeur via e-mail, als er al een reservering is gemaakt.

Juridische implicaties en compensatie

Als een gast besluit te annuleren vanwege het ontbreken van voorzieningen als gevolg van droogterestricties, moet de verhuurder het volledige bedrag terugbetalen. Wanneer een gast om compensatie vraagt, kan dit tot 25% van de kosten bedragen. Airbnb raadt verhuurders aan om hiermee in te stemmen. Als verhuurders wel adverteren met een zwembad en gasten ontdekken pas tijdens hun verblijf dat het leeg is, kunnen er claims volgen.

Lees ook: Hotelzwembaden in Catalonië moeten algemeen publiek toelaten

Dit vind je misschien ook leuk