Met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid van dien. De regels zijn al aangescherpt. E-steps zijn verboden op trottoirs en in voetgangersgebieden, de maximale snelheid is 25 km per uur en bestuurders moeten zich, net als andere bestuurders, aan de verkeersregels houden.

Gemeenten krijgen wat respijt 

Ondertussen is het wachten tot op 12 mei de snelheidswijzigingen in de steden van kracht worden: 50 kilometer per uur op wegen met twee of meer rijstroken, 30 kilometer per uur op die met een enkele rijstrook in beide rijrichtingen, en 20 kilometer per uur op wegen met een enkele rijbaan, meldt de Spaanse krant ABC.

Want hoewel deze wijziging van de limieten al als koninklijk besluit in het Staatsblad (BOE) is gepubliceerd, wilde het ministerie van Binnenlandse Zaken de gemeenten meer tijd geven om de bebording en de wegen aan te passen. Ook zullen verordeningen voor het gebruik van voertuigen voor persoonlijke mobiliteit (VMP) in de stad worden aangepast en als het nodig is, parkeerterreinen voor deze VMP’s worden ingericht.  

Steeds meer duidelijkheid                                                                

Sinds zaterdag moet iedereen die op een elektrische step rijdt zich, net als iedere andere bestuurder, aan de verkeersregels houden. Ook kan een blaastest worden afgenomen. Over de vraag of gebruikers voor deze persoonlijke mobiliteitsvoertuigen (PMV's) al dan niet een verplichte verzekering moeten afsluiten, is nog geen overeenstemming bereikt.

‘Wij zullen in een tweede fase van besprekingen met de gemeenten, met alle opgedane ervaring, een veel gedetailleerdere regeling uitwerken. We willen alle onderwerpen behandelen, ook de verzekering valt daaronder’, meldde directeur-generaal van Verkeer Pere Navarro. De gemeentepolitie wordt verantwoordelijk voor het toezicht en de controle en zal ook samen met hun gemeenten prioriteiten stellen als het gaat om het bestraffen van bepaalde overtredingen. 

Nieuwe vormen van mobiliteit

De regulering van de e-step maakt deel uit van een pakket wettelijke hervormingen, dat op 10 november door de regering is goedgekeurd en als doel heeft een nieuw model voor verkeersveiligheid tot stand te brengen. Dit moet het aantal doden en zwaargewonden de komende 10 jaar met 50% terugbrengen.

Met de nieuwe maatregelen wilde het directoraat-generaal Verkeer, onder mandaat  van Pere Navarro, ook inspelen op nieuwe vormen van mobiliteit, met name in de stad. Het ongevallencijfer onder de meest kwetsbare gebruikers - motorrijders, fietsers en voetgangers – bedraagt al bijna 50 procent van alle verkeersdoden en neemt toe. In de bebouwde kom, is dit percentage zelfs 80 procent.

Verbeterde veiligheid, doorstroom en luchtkwaliteit

Reden genoeg voor het ministerie van Binnenlandse Zaken om de maximumsnelheid in de straten van de steden te verlagen. Een wijziging die, volgens het koninklijk besluit, ‘zowel de doorstroom van het verkeer in de brede straten van de stad als de vermindering van de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit garandeert.’

Bovendien blijkt uit verschillende onderzoeken dat de kans op overlijden als gevolg van een aanrijding met een auto minstens vijf keer kleiner is bij een botsing met 30 kilometer per uur dan bij 50 kilometer per uur.

‘De snelheid van het voertuig houdt rechtstreeks verband met de overlevingskansen van de voetganger die door het voertuig wordt aangereden’, aldus de tekst van de nieuwe verordening.

Gevolgen voor het puntenrijbewijs

Het puntenrijbewijs, dat sinds 2006 in Spanje van kracht is, heeft inmiddels ruimschoots beantwoord aan de doelstellingen. Daarom is het directoraat-generaal van Verkeer van mening dat de tijd nu rijp is voor een hervorming. De wijziging is al wel aangekondigd en ontworpen, maar nog niet in het parlement behandeld. Dat gebeurt waarschijnlijk in de nieuwe vergaderperiode, waarna goedkeuring naar verwachting snel volgt. Het voorstel is om de aftrek voor het rijden met mobiele telefoon in de hand te verhogen van 3 naar 6 punten. De boete blijft onveranderd 200 euro.

Bij het niet gebruiken van veiligheidsgordels, kinderbeveiligingssystemen en het niet dragen van helmen en andere beschermingselementen worden 4 in plaats van 3 punten afgetrokken en dat geldt ook voor het niet dragen van een helm of rijden zonder vastgemaakte veiligheidsgordel.

Als het voorstel wordt aangenomen, wordt het aan boord hebben van radar- of detectieapparatuur in het voertuig, zelfs als deze niet geactiveerd zijn, beschouwd als een ernstige overtreding met een boete van 500 euro en een aftrek van 3 punten.

Een andere geplande maatregel is dat auto's en motorfietsen bij het inhalen op tweebaanswegen de maximumsnelheid van 20 kilometer per uur niet mogen overschrijden.

Het directoraat-generaal Verkeer stelt voor dat twee punten kunnen worden terugverdiend door het volgen van de gecertificeerde cursussen veilig rijden, en na twee jaar zonder overtredingen, ongeacht de ernst van de begane overtreding, kan het oorspronkelijke saldo terugverdiend worden.

Lees ook het artikel 'Ernstige ongelukken e-step verdubbeld in Malaga'

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op dinsdag 9 maart 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

E-step blijft in Spanje voor hoofdbrekens zorgen op gebied van veiligheid

Uitgegeven: donderdag 18 februari 2021 12:10
Laatst gewijzigd: donderdag 18 februari 2021 14:54

MADRID - De elektrische step is een vervoermiddel voor persoonlijke mobiliteit (VMP) dat in de afgelopen jaren een steeds grote rol is gaan spelen in het verkeer in (middel)grote Spaanse steden zoals Madrid, Barcelona en Málaga.

elektrische step
© La Vanguardia

Met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid van dien. De regels zijn al aangescherpt. E-steps zijn verboden op trottoirs en in voetgangersgebieden, de maximale snelheid is 25 km per uur en bestuurders moeten zich, net als andere bestuurders, aan de verkeersregels houden.

ADVERTENTIE

Gemeenten krijgen wat respijt 

Ondertussen is het wachten tot op 12 mei de snelheidswijzigingen in de steden van kracht worden: 50 kilometer per uur op wegen met twee of meer rijstroken, 30 kilometer per uur op die met een enkele rijstrook in beide rijrichtingen, en 20 kilometer per uur op wegen met een enkele rijbaan, meldt de Spaanse krant ABC.

Want hoewel deze wijziging van de limieten al als koninklijk besluit in het Staatsblad (BOE) is gepubliceerd, wilde het ministerie van Binnenlandse Zaken de gemeenten meer tijd geven om de bebording en de wegen aan te passen. Ook zullen verordeningen voor het gebruik van voertuigen voor persoonlijke mobiliteit (VMP) in de stad worden aangepast en als het nodig is, parkeerterreinen voor deze VMP’s worden ingericht.  

Steeds meer duidelijkheid                                                                

Sinds zaterdag moet iedereen die op een elektrische step rijdt zich, net als iedere andere bestuurder, aan de verkeersregels houden. Ook kan een blaastest worden afgenomen. Over de vraag of gebruikers voor deze persoonlijke mobiliteitsvoertuigen (PMV's) al dan niet een verplichte verzekering moeten afsluiten, is nog geen overeenstemming bereikt.

‘Wij zullen in een tweede fase van besprekingen met de gemeenten, met alle opgedane ervaring, een veel gedetailleerdere regeling uitwerken. We willen alle onderwerpen behandelen, ook de verzekering valt daaronder’, meldde directeur-generaal van Verkeer Pere Navarro. De gemeentepolitie wordt verantwoordelijk voor het toezicht en de controle en zal ook samen met hun gemeenten prioriteiten stellen als het gaat om het bestraffen van bepaalde overtredingen. 

Nieuwe vormen van mobiliteit

De regulering van de e-step maakt deel uit van een pakket wettelijke hervormingen, dat op 10 november door de regering is goedgekeurd en als doel heeft een nieuw model voor verkeersveiligheid tot stand te brengen. Dit moet het aantal doden en zwaargewonden de komende 10 jaar met 50% terugbrengen.

Met de nieuwe maatregelen wilde het directoraat-generaal Verkeer, onder mandaat  van Pere Navarro, ook inspelen op nieuwe vormen van mobiliteit, met name in de stad. Het ongevallencijfer onder de meest kwetsbare gebruikers - motorrijders, fietsers en voetgangers – bedraagt al bijna 50 procent van alle verkeersdoden en neemt toe. In de bebouwde kom, is dit percentage zelfs 80 procent.

Verbeterde veiligheid, doorstroom en luchtkwaliteit

Reden genoeg voor het ministerie van Binnenlandse Zaken om de maximumsnelheid in de straten van de steden te verlagen. Een wijziging die, volgens het koninklijk besluit, ‘zowel de doorstroom van het verkeer in de brede straten van de stad als de vermindering van de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit garandeert.’

Bovendien blijkt uit verschillende onderzoeken dat de kans op overlijden als gevolg van een aanrijding met een auto minstens vijf keer kleiner is bij een botsing met 30 kilometer per uur dan bij 50 kilometer per uur.

‘De snelheid van het voertuig houdt rechtstreeks verband met de overlevingskansen van de voetganger die door het voertuig wordt aangereden’, aldus de tekst van de nieuwe verordening.

Gevolgen voor het puntenrijbewijs

Het puntenrijbewijs, dat sinds 2006 in Spanje van kracht is, heeft inmiddels ruimschoots beantwoord aan de doelstellingen. Daarom is het directoraat-generaal van Verkeer van mening dat de tijd nu rijp is voor een hervorming. De wijziging is al wel aangekondigd en ontworpen, maar nog niet in het parlement behandeld. Dat gebeurt waarschijnlijk in de nieuwe vergaderperiode, waarna goedkeuring naar verwachting snel volgt. Het voorstel is om de aftrek voor het rijden met mobiele telefoon in de hand te verhogen van 3 naar 6 punten. De boete blijft onveranderd 200 euro.

Bij het niet gebruiken van veiligheidsgordels, kinderbeveiligingssystemen en het niet dragen van helmen en andere beschermingselementen worden 4 in plaats van 3 punten afgetrokken en dat geldt ook voor het niet dragen van een helm of rijden zonder vastgemaakte veiligheidsgordel.

Als het voorstel wordt aangenomen, wordt het aan boord hebben van radar- of detectieapparatuur in het voertuig, zelfs als deze niet geactiveerd zijn, beschouwd als een ernstige overtreding met een boete van 500 euro en een aftrek van 3 punten.

Een andere geplande maatregel is dat auto's en motorfietsen bij het inhalen op tweebaanswegen de maximumsnelheid van 20 kilometer per uur niet mogen overschrijden.

Het directoraat-generaal Verkeer stelt voor dat twee punten kunnen worden terugverdiend door het volgen van de gecertificeerde cursussen veilig rijden, en na twee jaar zonder overtredingen, ongeacht de ernst van de begane overtreding, kan het oorspronkelijke saldo terugverdiend worden.

Lees ook het artikel 'Ernstige ongelukken e-step verdubbeld in Malaga'

© Elize van Loon
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • Inwoners Jaén protesteren tegen institutionele achterstelling
  • Barçagate: verdere ontwikkelingen in het betalingsschandaal
  • Zweedse sporttrend populair in natuurgebied Spanje
  • Guarda Civil werft jonge agentes via TikTok-filmpjes
  • Duurste brood ter wereld komt uit Spanje
  • Spaanse Primera División weer spannend?
  • Internationale Vrouwendag wordt ook in Spanje gevierd
  • Hoteliers Benidorm willen Paasweek opschuiven naar eind april
  • Tot 10 jaar recht op reparatie voor elektrische apparaten in Spanje
  • Copa del Rey eerste halve finale terugwedstrijden
  • Spanje vernietigt duizend ETA-wapens tijdens ceremonie
  • Groot tekort sociale huisvesting in Spanje
  • Ondanks verbod toch toeristische verhuur in Valencia
  • Voorstel coronamaatregelen Semana Santa in Spanje bekend
  • Toerisme eist actie van Spaanse regering met zomer voor de deur
  • Podemos en nationalistische partijen willen meer erkenning voor regionale talen
  • De laatste vier in de Copa del Rey
  • Spaanse prinsessen stiekem gevaccineerd in Abu Dhabi
  • Moderne chiringuitos aan de Costa del Sol schadelijk voor strand
  • Spaanse prinses Leonor en Nederlandse Alexia naar zelfde school in Wales
  • Bezorgdheid over virusuitbraak onder wedstrijdpaarden in Valencia
  • Wanneer vervallen verkeersboetes in Spanje?
  • 12 landen door Spanje als ‘hoog risico’ gekwalificeerd
  • Ambitieus herbebossingsplan van Malaga met 3 miljoen bomen
  • Málaga heeft eerste zelfrijdende stadsbus van Europa

Algemeen

Internationale Vrouwendag wordt in talloze landen wereldwijd gevierd. Op 8 maart worden vrouwen erkend voor hun prestaties zonder vooroordelen of onderscheid te maken tussen nationale, etnische, taalkundige, culturele, economische of politieke verdeeldheid.

Top 5 Meest gelezen

  1. Zweedse sporttrend populair in natuurgebied Spanje
  2. Duurste brood ter wereld komt uit Spanje
  3. Investeren door Spaanse auto's te importeren
  4. Deze zomer heeft de EU een Europees vaccinatiepaspoort
  5. Help de vlinderkinderen van Debra door de pandemie heen

Cultuur

Sevilla-sinaasappels kwamen deze week al in het nieuws vanwege hun vermogen om groene energie op te wekken, maar nu blazen ze een oude traditie nieuw leven in en worden ze als marmelade naar de koningin van Engeland gestuurd.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS