Biermerk Spanje distribueert bier voortaan op geheel groene wijze

door admin
Biermerk Spanje distribueert bier voortaan op geheel groene wijze

‘Última milla’ (laatste mijl) heet het laatste project van Heineken Spanje en levert op een volledig groene manier bier. Het biermerk heeft samen met de Andalusische start-up Scoobic een vloot volledig elektrische scooterwagentjes ontworpen die biervaten bezorgen en ophalen bij bars en restaurants in de stad. Tot op heden gebeurt het leveren van bier voornamelijk met grote vrachtwagens.

Diverse voordelen voor Spaanse steden

De aftrap van dit project vindt plaats in Sevilla maar Heineken Spanje zal dit project ook in andere grote steden uitrollen. Het doel van het biermerk is om de uitstoot van meer dan 21.450 ton CO2 per jaar in de stad volledig weg te nemen. De elektrische wagentjes dragen niet alleen bij aan minder CO2-uitstoot, ze zorgen ook voor een mindere belasting van het verkeer in de stad, minder geluidsoverlast en levert een betere gezondheid voor de inwoners op.

Elektrische karretjes perfect voor smalle straatjes in Spaanse steden

De karretjes kunnen maximaal 500 kilo, acht vaten bier, vervoeren en ze leggen met een opgeladen batterij zo’n 150 kilometer af voordat ze opnieuw opgeladen moeten worden. Deze karretjes zijn ideaal voor in de stad; ze zijn namelijk 1 meter breed en bijna drie meter lang. Zo kunnen ze door de smalste straatjes rijden en vlak voor de deur van horecazaken de vaten bezorgen en ophalen.

De investering van Heineken leverde Scoobic al ruim 200 banen op. De elektrische wagentjes zijn vanaf eind september te zien in Sevilla.

Heineken Spanje wil bijdragen aan klimaatakkoord Parijs

Heineken Spanje wil met dit initiatief zelf een steentje bijdragen aan de noodzakelijke doestellingen binnen het klimaatakkoord van Parijs die de Europese Unie voor 2050 heeft gesteld. Tegen dit jaar zal het vervoer 90 procent minder uitstoot moeten genereren. “Vooral in Spanje is dit belangrijk omdat er meer dan 24,5 miljoen auto’s rondrijden en 82 procent van de Spanjaarden in de stad woont. Het initiatief om juist in de steden volledig groen te rijden is een perfect uitgangspunt”, aldus Heineken.

Heineken heeft zelf als doel om tegen 2040 volledig CO2-neutraal te zijn in de gehele keten over de wereld. Directeur Guillaume Duverdier van Heineken Spanje vertelt aan nieuwssite Europa Press dat zijn bedrijf er in de afgelopen 10 jaar al in is geslaagd om de CO2-uitstoot in de hele distributieketen met 23,4 procent te verminderen.

Andere Spaanse bierbrouwer investeert ook in toekomst

Heineken is niet het enige biermerk dat investeert in een betere toekomst. Eerder investeerde de grote bierbrouwer Mahou San Miguel zijn miljoenenwinst in het overeind houden van horecabedrijven en in de Spaanse levensstijl.

Dit vind je misschien ook leuk