Spaanse vrachtwagenchauffeurs gaan drie dagen staken voor Kerstmis

door admin
Spaanse vrachtwagenchauffeurs gaan drie dagen staken voor Kerstmis

Het Spaanse Nationale Comité van Wegvervoer (CNTC of CETM) heeft woensdag een driedaagse staking aangekondigd. Deze zal gehouden worden tussen 20 en 22 december. Het is uit protest tegen wat het comité het falen van de regering noemt om een ​​crisis in de sector aan te pakken.

‘Alle redelijke onderhandelingskanalen zijn uitgeput’

De CNTC heeft woensdagavond een persbericht uitgegeven waarin de Spaanse regering wordt beschuldigd van ‘verwaarlozing’ en dat ‘alle redelijke onderhandelingskanalen zijn uitgeput’. De staking werd uitgeroepen na een ontmoeting met Jaime Moreno, de directeur van de vereniging voor Transport over de weg.

Stijging van dieselprijzen

De CNTC zei dat de actie een reactie is op de “exorbitante stijging” van de dieselprijs. Ze beschreven dit als de “doodslag voor een sector die het al sinds de pandemie moeilijk heeft”. Diesel vertegenwoordigt ongeveer een derde van de kosten van de industrie.

De CNTC staat echter open voor verdere onderhandelingen met de Spaanse coalitieregering. “Alleen radicale en dringende veranderingen van de overheid en klanten [met betrekking tot de bedrijven die vrachtwagendiensten inhuren] kunnen dit conflict voorkomen”, aldus het document.

Welk effect op Kerstmis?

Als de staking plaatsvindt, kan dit vóór Kerstmis een negatieve invloed hebben op de toeleveringsketen. Dit zijn belangrijke dagen voor het bedrijfsleven, wanneer er meer wordt verkocht dan in welke andere tijd van het jaar dan ook. De laatste keer dat deze sector landelijk in staking ging, was in juni 2008. Aan het begin van de financiële crisis leidde dit tot enorme knelpunten en brandstoftekorten.

Meerdere netelige kwesties

De plotselinge stijging van de dieselprijs dit jaar is de druppel voor de industrie. De commissie zinspeelde in het persbericht op “meerdere jaren” van onderhandelingen. Er zijn verschillende netelige kwesties, zoals het verbieden van chauffeurs om vracht te laden en te lossen, de Euroviñeta-tol voor zwaar transport, het creëren van veilige rustplaatsen en de automatische verlenging van tarieven die de stijging van de brandstofkosten weerspiegelen. Het laatste punt is een maatregel die volgens de sector niet wordt gehaald.

Geen begrip voor chauffeurs lijden onder behandeling

Volgens het persbericht worden deze problemen nog verergerd door “het absolute gebrek aan invoelend vermogen van onze klanten […] die misbruik maken van hun machtspositie die hen wordt toegekend door de huidige verordening inzake het contracteren van vrachtvervoer over de weg.”

De CNTC voegde toe dat de “vernederende en onmenselijke behandeling” die werknemers ondergaan door toedoen van klanten ook verantwoordelijk is voor het tekort aan professionele vrachtwagenchauffeurs in het land. Er is momenteel een tekort van ongeveer 15.000 chauffeurs in Spanje. Hoewel dit tekort geen grote factor is, draagt ​​het wel bij aan de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen.

Dit vind je misschien ook leuk