Is het einde van goedkope vluchten bij Ryanair in zicht?

door admin
Is het einde van goedkope vluchten bij Ryanair in zicht?

Michael O’Leary gaf een interview in de Financial Times en sprak daarbij uit dat het ‘low-cost model’ dat zijn luchtvaartmaatschappij juist naar succes heeft geleid, in de huidige omstandigheden niet houdbaar meer is. Vliegen is “te goedkoop” geworden om winst te maken, aangezien de kosten van de industrie stijgen, sprak O’Leary in de Britse zakenkrant.

“Het is te goedkoop voor wat het is”

“Het is te goedkoop voor wat het is. Ik vind het absurd dat elke keer dat ik naar Stansted vlieg, de treinreis naar het centrum van Londen duurder is dan het vliegtarief”, vervolgde hij.

O’Leary waarschuwde dat tickets die eerder gemiddeld 40 euro kostten, zullen stijgen naar 50 tot 60 euro en dat de eerdere betaalbare prijzen mogelijk pas over 5 jaar zullen terugkeren vanwege stijgende brandstofkosten. “Totdat we onszelf los hebben gemaakt van Russische olie en gas”. En dan noemt de CEO 50 tot 60 euro “nog steeds goedkoop”. 

Ook andere low-cost airlines zoals EasyJet en Wizz Air hebben hogere tarieven gemeld. Zij waarschuwden echter nog niet voor een verhoging van de tarieven op de langere termijn. 

Veel hoop heeft de eigenaar van de Ierse vliegmaatschappij wat dat betreft echter niet: “Ik denk niet dat reizen met het vliegtuig tegen een gemiddelde prijs van 40 euro duurzaam is. Het is te goedkoop.”

Stakingen bij Ryanair

De verklaringen van de Ryanair-manager komen na talloze annuleringen door het bedrijf als gevolg van de staking van het cabinepersoneel in Spanje- En na de aankondiging van de vakbond om de staking ook in juli met 12 dagen te verlengen. Deze week dreigden de vakbonden in Spanje ook al met stakingen in augustus.

Meedogenloos snijden in kosten

O’Leary veranderde Ryanair in de jaren negentig van een kleine regionale luchtvaartmaatschappij in de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa door meedogenloos in de kosten te snijden en deze winst door te geven aan de consument via goedkope ticketprijzen.

Lees hier het interview in Financial Times

Dit vind je misschien ook leuk