Welke stakingen in de luchtvaart in Europa kunnen we nog verwachten?

door admin
Welke stakingen in de luchtvaart in Europa kunnen we nog verwachten?

Het advies is om het nieuws goed in de gaten te houden. Stakingen van piloten, cabinepersoneel, grondpersoneel en douanepersoneel hebben geschrapte vluchten of minimaal vertraagde vluchten tot gevolg. Daarnaast dwingen personeelstekorten luchthavens om het aantal geplande vluchten drastisch te verminderen om verdere wanorde te voorkomen. 

Er zijn niet genoeg piloten, stewardessen, bagageafhandelaars en andere medewerkers en dus worden er elke week honderden vluchten geannuleerd. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten in de industrie wordt volgens Forbes momenteel geschat op zo’n 7.200 geschoolde arbeidskrachten.

Als je gaat vliegen zorg in elk geval dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig bent. Check te flight tracker van je vliegmaatschappij voor de actuele status en houd je e-mail en sms in de gaten. De meeste maatschappijen informeren passagiers via deze wegen over last-minute annuleringen of vertragingen. Neem indien mogelijk alleen handbagage mee om de rijen en chaos bij de bagageafhandeling te vermijden. 

In dit artikel geven we een huidige stand van zaken zodat de reiziger weet waar hij of zij aan toe is. Let wel, het is een momentopname en dingen kunnen snel veranderen. We zullen de informatie regelmatig updaten.

Luchtvaartmaatschappijen 

Ryanair

Spaans cabinepersoneel van Ryanair heeft stakingen aangekondigd voor 12 dagen in juli. Het gaat om 12 tot 15 juli, 18 tot 21 juli en 25 tot 28 juli. Werknemers willen betere arbeidsvoorwaarden. Als er geen schot zit in de onderhandelingen dreigen ze de stakingen ook naar augustus uit te breiden. De eerdere stakingen in juni hadden niet heel veel geschrapte vluchten in Spanje tot gevolg omdat het Ierse bedrijf personeel uit andere landen haalde om de door de stakingen gedupeerde vluchten toch te kunnen uitvoeren. 

Tot nu toe zijn er nog geen stakingen aangekondigd door Brits personeel van Ryanair. Wel heeft het cabinepersoneel uit België, Italë, Frankrijk en Portugal zich bij de stakingen aangesloten.

De Ierse prijsvechter erkent dat er verstoringen van het vluchtprogramma kunnen optreden als gevolg van de stakingen en de personeelstekorten op Europese luchthavens. Passagiers wier vluchten worden beïnvloed door de stakingen worden in principe per e-mail en sms op de hoogte gebracht. Wil je in real time zien of je vlucht gaat, check dan Ryanair’s flight tracker.  

Easyjet

Easyjet heeft ondertussen duizenden vluchten in het zomerprogramma geschrapt om de wanorde zoveel mogelijk voor te zijn. Peter Bellew, COO van de Britse lowbudgetmaatschappij, nam vorige week maandag ontslag na de verstoringen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een “absolute focus op de dagelijkse operaties” en onderneemt preventieve acties om verdere weerbaarheid op te bouwen voor de zomer.

Wil je meer weten over je vlucht, check dan EasyJet’s flight tracker.

De 24-uurs stakingen van personeelsleden van EasyJet Spanje zijn gepland op 1, 2, 3, 15, 16, 17, 29, 30 en 31 juli. Volgens vakbond USO heeft het Spaanse cabinepersoneel het laagste basissalaris van alle Europese EasyJet hubs. De stakingen zullen invloed hebben op de EasyJet bases in Spanje Barcelona, Malaga en Palma.

SAS

Afgelopen maandag schrapte Scandinavian Airline SAS 173 vluchten in een poging om een staking van piloten en cabinepersoneel te voorkomen. Het betrof meer dan de helft van het vliegschema. Volgens de luchtvaartmaatschappij zou de staking hen ook dwingen om de helft van alle geprogrammeerde vluchten te schrappen met gevolgen voor zo’n 30.000 passagiers per dag.

Toch gingen ongeveer 1.000 SAS-piloten uit Denemarken, Noorwegen en Zweden alsnog in staking nadat de onderhandelingen tussen hen en SAS over lonen en arbeidsvoorwaarden waren mislukt. Wel hebben de stakende piloten aangeboden om door de staking gestrande reizigers terug naar huis te vliegen. Het gaat daarbij om passagiers op afgelegen bestemmingen die geen alternatieven hebben dan het vliegtuig om weer thuis te komen.

Uiteindelijk werden 61 chartervluchten met SAS uit Scandinavië geannuleerd. Meer dan 10.000 passagiers op diverse plaatsen in Europa raakten hierdoor gedupeerd. Check hier je vlucht.

Uiteindelijk heeft het bedrijf in de VS een aanvraag gedaan van uitstel van betaling omdat het de schuldenberg niet meer aan kan. 

Brussels Airlines

De Brussels Airlines-directie is bereid de komende vakantieweken 700 vluchten te schrappen. Dat aantal komt overeen met 6% van het zomerschema. Volgens de directie van de dochteronderneming van het Duitse Lufthansa zijn er op korte termijn weinig andere oplossingen. Het is in deze sector onmogelijk om snel extra piloten of cabinepersoneel in te huren.

Na een driedaagse staking eind juni, die het bedrijf ettelijke miljoenen euro’s kostte, dachten de vakbonden toegevingen te krijgen. Die kwamen echter nog niet. Pas toen ze opnieuw met acties dreigden, werd een gesprek mogelijk. Al leidt het schrappen van opnieuw honderden vluchten tot nog meer verliezen. Dat terwijl volgens experts het geduld van de Duitsers met hun Belgische filiaal intussen zo goed als op is.

De vakbonden hebben echter verklaard dat de 700 annuleringen niet genoeg zijn en dat er meer moet worden gedaan om de druk op het personeel van de luchtvaartmaatschappij te verlichten.

British Airways

Het personeel bij British Airways dreigde in juli tijdens de Britse schoolvakanties te gaan staken. Die staking is gelukkig twee dagen geleden geannuleerd. Een akkoord werd bereikt tussen de bonden en het personeel. Werknemers krijgen nu meer salaris en een bonus uitbetaald na een eenmalige extra betaling. Een woordvoerder van British Airways zei erg verheugd te zijn over het afblazen van de stakingen voor zowel passagiers als  ‘onze mensen’.

Toch schrapt de Britse airline alsnog 10.300 vluchten tussen juli en oktober vanaf de Londense luchthavens Heathrow, Gatwick en City als onderdeel van het programma voor slotverlichting van de Britse regering. Deze annuleringen worden toegevoegd aan de reeds aangekondigde, waardoor het totaal voor de zomer op 13% komt. Check hier je vluchtstatus. 

Air France

Air France was gedwongen om 85 vluchten op een dag te annuleren als gevolg van de staking op luchthaven Charles de Gaulle. Een nieuwe staking afgelopen weekend werd afgeblazen vanwege een akkoord over salarisverhogingen. 

KLM

Het Nederlandse KLM schrapt tot eind augustus 10 tot 20 vluchten per dag naar Europese bestemmingen om de zomermaanden door te komen en als gevolg van de drukte op Schiphol. Ook blijft er een rem op de verkoop van tickets op Europese routes. Met het inperken van de ticketverkoop wil KLM ruimte creëren om klanten wier vlucht wordt geannuleerd om te kunnen boeken. Klik hier voor de KLM flight tracker

Transavia

Cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij van Air France-KLM, Transavia, dreigt met stakingen deze zomer. Zelfs nadat het bedrijf ermee instemde bonussen uit te betalen aan het personeel om de arbeidsvrede te handhaven. Het basisloon werd echter niet verhoogd en dat ligt lager dn het minimumloon vor nieuwe aanwervingen van personeel. SNPNC, een van de vakbonden van cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij, heeft volgens woordvoerder Lionel Trovao een stakingswaarschuwing uitgevaardigd die loopt tot half september, zonder nog specifieke data te geven. Check je vlucht via de flight tracker.

Lufthansa

Lufthansa heeft gezegd dat het in juli ongeveer 1.000 vluchten zal annuleren vanwege personeelstekorten. In een recente open brief aan haar klanten verontschuldigt de Lufthansa Group zich voor het grote aantal geannuleerde vluchten en merkt op dat het onwaarschijnlijk is dat de situatie op korte termijn zal verbeteren.

Toegevend dat “te veel werknemers en middelen momenteel niet beschikbaar zijn, niet alleen bij Lufthansa”, voorspelt de luchtvaartmaatschappij dat het waarschijnlijk niet beter zal worden voor de winter komt. Lufthansa haalt vooral de goedkoopste tickets uit het aanbod om plaats te maken voor passagiers wier vlucht omgeboekt moet worden. Check de status van je vlucht hier

Stakingen Vueling en Air Europa

Het lijkt er tot nu toe op dat de Spaanse vliegmaatschappijen Vueling en Air Europa de Europese luchtchaos kunnen ontwijken. Vueling heeft amper 69 vluchten in 15 dagen moeten annuleren, waardoor slechts 0,7% van zijn schema werd verstoord. Van haar kant heeft de Globalia-luchtvaartmaatschappij Air Europa slechts 12 vluchten geschrapt en is de tweede airline met de beste gegevens uit de top tien.

Vueling zegt het aantal werknemers te hebben dat nodig is om de pieken in de vraag tijdens het zomerseizoen op te vangen. Tijdens de pandemie heeft het bedrijf gemaakt van de ERTE-regelingen, waardoor personeel niet is ontslagen. Dit heeft de airline in staat gesteld om op het juiste moment werknemers in te schakelen waar nodig. Klik hier voor de vluchtstatus van je vlucht bij Vueling. 

Luchthavens

Tussen 24 juni en 30 juni werden 400 vluchten geschrapt op Britse luchthavens. Dat is nog buiten het zomerhoogseizoen, dat normaal gesproken tussen juli en vroeg september is.

Heathrow

London’s drukste luchthaven, Heathrow, heeft vliegmaatschappijen gevraagd vluchten te schrappen. De passagiersaantallen waren boven wat het vliegveld aan kon. Sommige passagiers wisten niet dat hun vlucht was geschrapt terwijl anderen klaagden over de lange rijen.

Door personeelsgebrek bij de bagagefirma’s raakten bovendien vele duizenden koffers niet tijdig in- of uitgeladen. Passagiers filmden hoe personeel van vliegmaatschappijen bij de security passagiers uit de wachtrijen kwamen plukken, zodat de vlucht nog op tijd en met voldoende passagiers kon vliegen.

Schiphol

Op Nederlands grootste luchthaven Schiphol is het al weken chaos. Ellenlange wachtrijen zijn het gevolg van personeelstekorten en bagage komt niet op of van het vliegtuig en honderden geannuleerde vluchten zijn het gevolg. Op 8 juli kopte de Volkskrant nog over ‘duizenden verdwaalde koffers door sneeuwbaleffect’. Er zwerven volgens ingewijden inmiddels ongeveer 16.000 koffers op de luchthaven rond. Het opsporen van de rechtmatige eigenaars kost tijd en mankracht en die is er juist niet.

Schiphol heeft wel besloten om schoonmakers, bagagemedewerkers en veiligheidspersoneel 5,25 euro per uur extra te betalen in de zomer. Toch heeft het vliegveld aangekondigd het aantal passagiers deze zomer verder te beperken om verdere chaos  en honderden geannuleerde vluchten te voorkomen.

Hamburg

Verdi, de Duitse vakbond, riep vorige week technisch personeel op de luchthaven van Hamburg op om te staken. De Duitse regering probeert de zaken glad te strijken door visa en werkvergunningen te versnellen voor duizenden luchthavenmedewerkers uit andere landen, voornamelijk Turkije.

Paris Charles de Gaulle

In Frankrijk warden op de grootste luchthaven Paris Charles de Gaulle een kwart van de vluchten geschrapt als gevolg van een staking van personeel. Op Vrijdag 1 juli legde het grondpersoneel het werk neer in wat de eerste staking was in een reeks van stakingen die naar verwachting nog gaan komen volgens de Franse luchthaven.

Naast het vragen om hogere salarissen, drongen vakbondsactivisten in Parijs er bij luchthavens op aan om een noodwervingsplan uit te voeren om het personeelsbestand terug te brengen op pre-pandemisch niveau.

Een technische storing van het bagagesorteersysteem vorige week op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs zorgde er bovendien voor dat veel vluchten zonder bagage vertrokken, waardoor meer dan 1.500 tassen op de grond achterbleven en andere vluchten werden beïnvloed, zelfs nadat het probleem was verholpen.

Om de situatie te verergeren, annuleerden de Franse luchtvaartautoriteiten afgelopen vrijdag 17% van de vluchten vanaf de luchthavens van Parijs en nog eens 14% op zaterdag vanwege de stakingen van de luchthavenarbeiders die van 8 tot 10 juli werden herhaald om looneisen aan te drukken, wat zal leiden tot verdere stakingen. 

Verenigde Staten

Ook in de Verenigde Staten gaat het reizen per vliegtuig niet zoals het zou moeten. Vooral in het weekend van 4 juli (de nationale feestdag) ontstonden problemen met meer dan 12.000 vertraagde vluchten en honderden vluchten die helemaal niet gingen. De chaos werd wel minder vanaf maandag.

Italië

Italiaanse vakbonden hebben eveneens gedreigd met verdere stakingen deze zomer. Mogelijke stakingen volgen van Italiaanse piloten en cabinepersoneel van Ryanair, Malta Air, CrewLink, EasyJet en Volota. Eerder kwamen reizigers in Italië al in de problemen toen de luchtverkeersleiders in juni staakten. Als gevolg van de staking werden honderden vluchten geannuleerd.

Lissabon

Meer dan 100 vluchten van en naar de Portugese hoofdstad Lissabon zijn dit weekend geschrapt. Duizenden passagiers stonden vast in lange rijen op de luchthaven. De Portugese luchtvaartautoriteit, ANA, zegt maatregelen te hebben genomen om luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen, zoals extra balies voor het opnieuw plannen van vluchten, maar de reisplannen van veel gezinnen zijn al in de war. Reizigers hebben ook geklaagd over een gebrek aan informatie van luchtvaartmaatschappijen over de verstoring.

De vertragingen van dit weekend zijn te wijten aan verschillende factoren. Sommige bronnen suggereren dat een privéjet die een band liet barsten de schuldige was. Anderen gaven TAP-luchtvaartmaatschappijen de schuld omdat luchthavens zoals Faro, die minder TAP-vluchten hebben, dit weekend geen last hadden van chaos, ondanks de stijgende bezoekersaantallen.

Spanje 

In Spanje bestaat op de drukste luchthavens Madrid, Palma de Mallorca en Malaga een tekort aan personeel bij de politie. Die heeft besloten meer agenten aan te nemen om de hernieuwde drukte na de pandemie en als gevolg van de heringevoerde paspoortcontroles door Brexit aan te kunnen.

De toeristische alliantie Exceltur heeft gewaarschuwd voor vertragingen op de luchthavens van Zuid- en Noord-Tenerife, Gran Canaria, Malaga en Mallorca. De organisatie zegt dat er ‘aanzienlijke en grote chaos’ zal zijn op deze luchthavens en dat er ‘dringende’ actie moet worden ondernomen bij de grenscontroles om te proberen de situatie te verbeteren.

Vice-president van Exceltur, José Luis Zoreda, schrijft de chaos toe aan het grote aantal toeristen dat aankomt op die luchthavens, met name Britse toeristen. Die moeten sinds Brexit weer door de paspoortcontrole en daar is juist een personeelstekort.

Dit vind je misschien ook leuk