Afgekondigde transportstaking Spanje krijgt weinig steun vanuit de sector

door admin
Afgekondigde transportstaking Spanje krijgt weinig steun vanuit de sector

Samen vertegenwoordigen deze organisaties tienduizenden kmo’s en zelfstandigen in de transportsector. Het verzet betekent een nieuwe tegenslag voor het Platform ter Verdediging van het Goederenvervoer die een werkgeversstaking van vervoerders heeft afgekondigd vanaf aanstaande maandag 14 november

Het overleg van brancheverenigingen en bedrijven die getroffen worden door de stopzetting van het transport vanaf 14 november groeit. CEOE, Cepyme en Ata lanceerden een krachtige gezamenlijke verklaring waarin ze zich verzetten tegen de werkgeversstaking. Ze vinden dat de genomen wetgevende maatregelen de drukmaatregel niet rechtvaardigen. Nu sluit de Spaanse Federatie van Discretionair Goederenvervoer (Fetransa) zich aan bij deze oppositie door de staking niet steunen.

Staking zal “onherstelbare schade” toebrengen 

Fetransa is van mening dat deze staking nergens toe leidt en “onherstelbare” schade zal toebrengen aan de sector, de economie en de samenleving als geheel. Het platform onder leiding van Manuel Hernández blijft zodoende zonder ondersteuning. De federatie legt in een verklaring uit dat de staking de kleinere transportbedrijven naar een “doodlopende weg” probeert te leiden. Een weg die alleen maar zal leiden tot “frustratie” en “desillusie”. 

In hun verzet beschouwen ze het als bijzonder ernstig dat de sector opnieuw wordt opgeroepen tot een staking van onbepaalde duur, gepromoot door dit platform en zijn woordvoerder. Ze vinden dat Hernández zichzelf tegenspreekt door kritiek te uiten op het koninklijk besluit van de regering van augustus over maatregelen voor economische duurzaamheid op het gebied van de transportsector.

Fetransa verzet zich tegen Manuel Hernández

“Of hij begrijpt de regels die hij beweert te hebben onderhandeld niet, of hij zoekt conflicten alleen maar op ter wille van het conflict”, merkt de federatie op. Fetransa roept op tot respect voor de rechten van alle vervoerders. De organisatie dringt er nogmaals op aan dat vervoerders niet kunnen worden gedwongen tot een nieuwe staking van onbepaalde duur zoals die in maart 2022.

Platform vindt maatregelen onvoldoende

Het Platform Verdediging Goederenvervoer maakt in tegenstelling tot Fenadismer en de Spaanse Vrachtvervoer Confederatie geen deel uit van het Nationaal Comité voor het Wegvervoer (CNTC), het vertegenwoordigend orgaan van de sector. Met het neerleggen van hun werk voor onbepaalde tijd vraagt het plaform om niet met verlies te werken. Volgens hen wordt de belofte van de regering inzake lagere transportkosten niet nagekomen.

Welke maatregelen?

Bij de verschillende maatregelen die de regering heeft genomen en onderhandeld met het platform – vooral zelfstandigen – hoort de wet die moet voorkomen dat vervoerders met verlies werken. Bovendien is er de maatregel van 20 cent per liter korting op brandstof en een nieuw pakket van 450 miljoen euro in directe hulp aan vervoerders. 

Situatie voor de sector is met maatregelen verbeterd

Fetransa vertegenwoordigt meer dan 30.000 kmo’s en freelancers in de transportsector, samen goed voor meer dan 60.000 voertuigen. Fetransa vindt dat de sector zich niet in dezelfde “kritieke” situatie bevindt als aan het begin van het jaar door de stijging van de brandstofprijzen. Die leidde ertoe dat het Platform een 20-daagse staking uitriep waaraan Fetransa toen wel gehoor gaf. Nu is de organisatie ervan overtuigd dat de genomen maatregelen na die werkonderbreking de vervoerders in staat hebben gesteld hun tarieven te verhogen. Bovendien maken ze gebruik van bonussen en directe steun waarmee ze de stijging van de brandstofprijzen kunnen compenseren. Wel hoopt men dat deze maatregelen vanaf januari door de regering worden verlengd.  

Minister: “Niemand wil een staking”

Ondertussen vertrouwt minister Raquel Sánchez van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda erop dat het Platform uiteindelijk rectificeert. De miniter dring erop aan dat de regering er alles aan doet om de verplichtingen met de sector na te komen. Vanuit Asturië sprak zij haar respect uit voor de mobilisatie, maar benadrukte dat “niemand een staking wil” die de sector van het goederenvervoer over de weg zelf en de hele Spaanse samenleving zal schaden.

Dit vind je misschien ook leuk