Steeds minder lokale winkels in Spanje

door admin
Steeds minder lokale winkels in Spanje

UPTA is de Spaanse Unie van Professionals en Zelfstandigen en wijst naar de “rampzalige trend” die de afgelopen jaren te zien is in de registers van aangeslotenen in deze categorie bij de sociale zekerheid. Die trend is in 2022 bovendien versneld. 

UPTA wijst erop dat de grote merken zelf de eersten zijn die deze situatie veroorzaken. Zij geven er namelijk de voorkeur aan om directe ‘online’ verkoopsystemen te implementeren in plaats van dat ze het product aan traditionele handelaren blijven verkopen.

“Maffiapraktijken ten opzichte van kleine bedrijven”

“Bovendien hebben ze maffiapraktijken gelanceerd ten opzichte van kleine bedrijven door exorbitante voorwaarden van hen te eisen om hun producten te kunnen verkopen”, aldus klinkt de klacht. De duidelijkste voorbeelden hiervan doen zich voor in de textiel- en schoenensector. Die lijden het meest onder deze praktijken van bedrijfsdumping.

“Waardeketen absoluut doorbroken”

De brancheorganisatie voor zelfstandigen laakt het feit dat de waardeketen die ontstaat wanneer een product dat in de fabriek is gemaakt via kleine bedrijven wordt gedistribueerd, “absoluut wordt verbroken, met als enig doel de markt te concentreren in grote distributeurs of fabrikanten”. 

Overheden kijken andere kant op

UPTA verwijt de overheden van autonome gemeenschappen en het landelijk ministerie van Industrie dat ze “de andere kant op blijven kijken. “Het is verwoestend om te zien dat de straten in de centra van onze dorpen en steden worden gedomineerd met posters ‘se traspasa negocio’ (zaak wordt overgedragen). 

“We kunnen niet toestaan ​​dat de distributie van consumptiegoederen en -producten in handen van slechts een paar grote bedrijven valt. Want daarmee veroordelen we duizenden families tot de sluiting van hun bedrijf”, aldus de president van UPTA, Eduardo Abad in de verklaring.

Bekijk ook: Een op tien dorpen in Andalusië met uitsterven bedreigd

Dit vind je misschien ook leuk