Spaans warenhuis El Corte Inglés verkeert in zwaar weer

door admin
Spaans warenhuis El Corte Inglés verkeert in zwaar weer

Tegelijkertijd heeft Amazon de marktprognoses in het vierde kwartaal kunnen overtreffen en heeft 9 procent meer gefactureerd dan het voorgaande jaar. Ook Aliexpress en ketens als Mediamarkt verbeterden opnieuw hun resultaten. 

El Corte Inglés staat voor een ingewikkeld 2023, rekening houdend met de nationale economische situatie en de managementproblemen als gevolg van het vertrek van Victor del Pozo. De voormalig CEO had vijf jaar lang de leiding over het bedrijf. De stijgende inflatie in januari helpt bovendien de consumptie niet. Wat de managers van de Spaanse handelsgigant volgens Spaanse media vooral zorgen baart, is de onmogelijkheid om nieuw publiek aan te trekken. 

Volgens Hispanidad zijn de winkels leeg. Daarbij is het een probleem dat de online verkoop nog ver verwijderd is van de doelstellingen van het bedrijf. Dat ziet volgens Hispanidad met verbazing hoe Amazon, Aliexpress en andere reuzen steeds verder weg raken.

Ook de dochterondernemingen op het gebied van telecommunicatie en energie functioneren niet. Hetzelfde geldt voor ooit winstgevende segmenten zoals het reisbureau El Corte Inglés Viajes. Dat wordt nu langzaam “ontmanteld wegens ondervoeding”, zoals opgemerkt door bovengenoemd medium. 

Aanbiedingen sorteren weinig effect

Op het gebied van technologie lanceert El Corte Inglés zonder veel repercussie een weekend waarin klanten geen btw hoeven te betalen. Het kopersprofiel van dit type product kiest liever voor andere reuzen, zoals Mediamarkt, PC Componentes of Amazon, waarvan de verkoopcijfers maar blijven groeien. 

Werknemers vrezen voor hun baan

Volgens recent gepubliceerde gegevens bereikte Amazon’s omzet 149 miljard euro en desondanks wil het bedrijf 18.000 werknemers ontslaan om zich aan de nieuwe economische situatie aan te passen. In het geval van El Corte Inglés vrezen werkenmers ook dat er zal worden gesneden in het personeelsbestand.

Een week geleden werd bekend dat het bedrijf van plan is om logistieke centra te “robotiseren” om te proberen de hoge kosten te verlagen. Veel Spaanse media zwijgen over de precaire situatie van het bedrijf omdat het, ondanks de crisis, nog steeds een van de grootste adverteerders is in het land.

Dit vind je misschien ook leuk