Autónomos in Spanje opgelet: belangrijke wijzigingen voor 2025

Over wijzigingen in premiebijdragen, btw-afdrachten en digitale facturering

door Else BeekmanElse Beekman
autónomo, zelfstandigen

Autonomos (zelfstandigen) zijn een van de zwaarst belaste groepen in Spanje. De uitdaging om een bedrijf winstgevend te maken wordt vaak verergerd door hoge belastingen. Die zijn soms buitensporig ten opzichte van de inkomsten. Daarom heeft de regering een maatregel aangekondigd om autónomos vanaf 2025 tegemoet te komen.

Vanaf 1 januari 2025 ondergaat het Spaanse systeem voor zelfstandigen, de ‘autónomos’, ingrijpende veranderingen. Deze hervormingen zijn gericht op een eerlijkere koppeling tussen de sociale zekerheidsbijdragen en de daadwerkelijke inkomsten van zelfstandigen.

Bijdragen op basis van werkelijke inkomsten

Het nieuwe systeem, dat in 2023 werd geïntroduceerd, wordt in 2025 volledig van kracht. Hierbij worden de bijdragen bepaald op basis van 15 inkomensschijven, variërend van minder dan €670 tot meer dan €6.000 per maand. Zelfstandigen moeten hun verwachte jaarinkomen doorgeven aan de Sociale Zekerheid, waarna zij in een passende schijf worden ingedeeld. Gedurende het jaar is het mogelijk om tot zes keer de bijdrage aan te passen bij significante inkomensveranderingen.

Controle en aanpassing van bijdragen

Voor het eerst zal de Sociale Zekerheid de opgegeven inkomsten controleren aan de hand van de belastingaangifte. Dit kan leiden tot drie scenario’s:

  • Correcte bijdrage: Geen verdere actie nodig.
  • Te veel betaald: Teruggave van het teveel betaalde bedrag.
  • Te weinig betaald: Betaling van het verschil.

Zelfstandigen met een maandinkomen boven €1.700 zullen een verhoging van hun maandelijkse bijdrage zien. Afhankelijk van de inkomensschijf kan dit leiden tot een jaarlijkse stijging van €272 tot €970. Voor degenen met een inkomen tussen €670 en €1.700 per maand zullen de bijdragen juist dalen, met een jaarlijkse besparing variërend van €80 tot €428.

Bij teveel betaalde bijdrage, wanneer terugbetaling?

Het regularisatieproces zal automatisch verlopen en naar verwachting zullen de eerste notificaties in oktober of november worden verstuurd. De terugbetaling van de bijdragen door de Sociale Zekerheid zal uiterlijk voor april volgend jaar plaatsvinden. Daarnaast kun je als zelfstandige zelf berekenen of je moet bijbetalen of geld kan terugkrijgen, op basis van je netto-inkomsten die je hebt opgegeven in je belastingaangifte.

Wijziging in btw-afdracht voor autónomos

Veel zelfstandigen in Spanje kunnen anderzijds een financiële verlichting verwachten. Vanaf 2025 geldt nieuwe regeling rondom de btw, het zogenaamde ‘IVA franquiciado‘. Zelfstandigen met een inkomen van minder dan €85.000 per jaar hoeven dan geen kwartaal-btw meer te betalen. Hiermee komt de regering de autónomos tegemoet, die vaak zuchten onder de druk van hoge belastingen. (laprovincia.es)

Wat betekent ‘IVA franquiciado’ precies?

Het IVA franquiciado is een belastingregeling in Spanje waarbij zelfstandigen (autónomos) met een jaarlijks inkomen van minder dan €85.000 geen btw hoeven af te dragen. Verdien je als autónomo in Spanje minder dan €85.000 per jaar, dan hoef je geen btw in rekening te brengen. Als er sprake is van intracommunautaire transacties (leveringen van goederen of diensten tussen bedrijven in verschillende landen binnen de Europese Unie) kan deze grens zelfs worden verhoogd naar €100.000. Hierdoor hoeven zelfstandigen geen Model 303 (periodieke btw-aangifte) of Model 390 (jaarlijkse btw-samenvatting) in te dienen. Wel moeten ze een jaarlijkse Verklaring van Verkoop indienen.

Voordelen en nadelen van het nieuwe regime

De voordelen van deze IVA franquiciado-regeling zijn onder andere een vereenvoudiging van de administratieve lasten: minder papierwerk, minder aangiftes en lagere kosten voor een boekhouder. Ook kunnen producten en diensten tegen een lager tarief worden aangeboden, aangezien geen btw hoeft te worden toegevoegd, waardoor autónomos een aantrekkelijker aanbod kunnen doen aan klanten. Aan de andere kant zijn er ook nadelen: ondernemers die kiezen voor het IVA franquiciado kunnen geen btw op bedrijfskosten aftrekken. Dit kan een probleem vormen voor degenen met hoge operationele kosten. Bovendien moeten zelfstandigen nog steeds voldoen aan andere fiscale verplichtingen, zoals de inkomstenbelasting (IRPF).

Digitale facturering

De Spaanse Belastingdienst heeft aangekondigd dat kleine en middelgrote bedrijven (pymes) en zelfstandigen vanaf 2025 verplicht zullen zijn om elektronisch te factureren. Deze verplichting is echter nu uitgesteld, omdat het bijbehorende Koninklijk Besluit nog niet is goedgekeurd. De invoering van verplichte elektronische facturatie is verschoven naar 2027 voor bedrijven met een jaarinkomen van minder dan 8 miljoen euro. Deze maatregel komt voort uit de “Ley Crea y Crece” van 2022. Het doel van deze wet is om de betalingstransacties te vereenvoudigen, papieren facturen te vervangen, en wanbetalingen te verminderen.

Deze maatregel moet niet worden verward met die uit de Anti-Fraude Wet van 2021. Deze wet verplicht bedrijven en zelfstandigen met een jaarinkomen van minder dan 6 miljoen euro om vanaf 2026 hun facturatie- en boekhoudgegevens direct aan de Belastingdienst te verstrekken.

Elektronische factuur versus informatieverstrekking aan Belastingdienst

Het verschil tussen de elektronische facturering en het uitwisselen van informatie met de Belastingdienst is belangrijk. Een elektronische factuur is een digitale versie van de traditionele papieren factuur, waarin alle gegevens en redenen van de dienst worden opgenomen. Dit zal worden vereist van kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandigen. Het uitwisselen van informatie met de Belastingdienst houdt daarentegen in dat bepaalde gegevens, zoals de afzender, het serienummer en het bedrag, direct aan de Belastingdienst moeten worden doorgegeven. Dit betekent niet dat facturen per se in elektronische vorm moeten zijn, alleen dat de relevante gegevens moeten worden overgedragen.