Belangrijke reorganisaties en sluitingen bij Spanje’s grootste warenhuisketen

door admin
Belangrijke reorganisaties en sluitingen bij Spanje's grootste warenhuisketen

El Corte Inglés is bezig met een grootschalige reorganisatie en optimalisatie van zijn verkoopcentra. Zo worden twee centra in Sevilla en Córdoba gesloten, evenals de flagshipstore voor luxe herenkleding in Madrid.

De distributiegigant heeft al laten weten dat het centrum voor luxe herenkleding MAN op 1 augustus te verlaten. Bovendien hoopt de bedrijfsleiding 50 miljoen euro binnen te halen met de verkoop van twee centrale winkels in Sevilla en Córdoba. Het adviesbureau Knight Frank zal deze taak op zich nemen.

Het MAN-concept dateert uit 2015, toen de groep koos voor een winkel die exclusief gewijd was aan luxe herenkleding met merken als Berluti, Dior, Marc Jacobs Alexander McQueen, Giorgio Armani, Tom Ford, Isaia of Ralph Lauren, een voorstel dat werd aangevuld met een gastronomisch aanbod ‘gourmet experience’ op de 6e en 7e verdieping van het gebouw. Maar de cijfers waren in de amper zeven jaar van zijn bestaan ​​nooit pvertuigend. Dat heeft tot de beslissing geleid om het gebouw te verlaten. Eerder was al besloten om naar het naburige centrum van Serrano 47 te verhuizen waar VROUW exclusief gericht op luxe damesmode was gevestigd. 

Het Serrano 52-gebouw is eigendom van zakenman Celso García, die zijn winkelbedrijf bijna drie decennia geleden verkocht aan de familie Hachuel. Die verwierf het via H Capital. Twee jaar later verkocht H Capital de keten aan Cortefiel en Marks & Spencer, die net een joint venture hadden opgericht om de groei van de Britse keten in Spanje te consolideren. Maar het Engelse avontuur duurde iets meer dan een decennium en in 2001 sloot het al zijn centra in Spanje. Gebruik makend van dit vacuüm kon El Corte Inglés het pand overnemen met de ondertekening van een huurcontract dat volgende maand afloopt.

Deze sluiting is in lijn met de aankondiging van andere historische winkels zoals La Vaguada of Parquesur, die deze zomer ook hun deuren zullen sluiten. In Córdoba heeft El Corte Inglés besloten om het oude verkoopcentrum aan de Calle Jesús y María, in het hart van de stad, te verkopen; terwijl het in Sevilla de 4.700 vierkante meter grote sportwinkel lanceerde op Plaza del Duque de la Victoria.

Dit vind je misschien ook leuk