Costa del Sol wint flink terrein als luxe bestemming met Marbella aan kop

door admin
Costa del Sol wint flink terrein als luxe bestemming met Marbella aan kop

Het aantal hoogwaardige winkels, accommodaties en residenties aan deze Zuid-Spaanse kust ten westen van de stad Málaga blijft groeien en wordt aangevuld met het brede culturele aanbod en de aantrekkelijke stad Malaga. 

Wat betreft hotels heeft de Costa del Sol “10 vijfsterrenhotels die zijn geclassificeerd als ‘Gran Lujo’, voornamelijk gevestigd in de gebieden Marbella en Estepona, en 11 ‘gewone’ vijfsterrenhotels in Marbella, Estepona en de stad Málaga”, aldus Javier Hernández, uitvoerend vicevoorzitter van de Vereniging van Hoteleigenaren aan de Costa del Sol (Aehcos).

Daarnaast zijn er ook viersterrenhotels en hotels van lagere categorieën “die zich richten op welgestelde toeristen, en er zijn zelfs één- en tweesterrenhostels die een doelgroep aantrekken die zelfs veeleisender is dan die van vijfsterrenhotels”. Deze accommodaties bieden vaak kleinschalige diensten en streven naar hyperpersonalisatie om de welgestelde toerist te bedienen, aldus Hernández in Malaga Hoy. Ongeveer 10 procent van het hotelaanbod in de provincie is beschikbaar in luxe hotels, boutique hotels en hotels van lagere categorieën die zich op dit type toeristen richten.

De prijzen in het luxesegment van de hotelsector zijn zeer dynamisch. De tarieven beginnen doorgaans vanaf €320 of €350 per kamer per nacht en kunnen oplopen tot €3.000 voor presidentiële suites of villa’s, afhankelijk van de verschillende geraadpleegde digitale platforms.

Opkomst van Málaga als luxe bestemming

De stad Málaga heeft de afgelopen jaren een opkomst van luxetoerisme doorgemaakt, met de opening en consolidatie van luxe en vijfsterren hotels, liefst vier vijfsterrenhotels kwamen erbij de afgelopen jaren. Dit soort toerisme heeft een duidelijk doel en is zeer gesegmenteerd, voornamelijk gericht op culturele en exclusieve zon- en strandervaringen, en winkelen en gastronomie spelen ook een belangrijke rol in hun motivaties, aldus de hotelier.

De stad zich profileert zich hiermee als een luxe toeristische bestemming met aanzienlijk potentieel. Desalniettemin heeft Málaga nog ruimte om verder te groeien, zoals Marbella al doet met zijn gevestigde reputatie en aantrekkingskracht voor welgestelde toeristen.

De vraag naar vakantieappartementen groeit in Málaga

Volgens Carlos Pérez Lanzac, voorzitter van de Vereniging van Professionals in Vakantiehuizen en Appartementen van Andalusië (AVVA Pro), is de vraag naar luxe vakantieappartementen de afgelopen jaren toegenomen in de stad Málaga. Dit vanwege “de concurrentie die Málaga biedt om dit soort toeristen aan te trekken” en vanwege “de kwaliteit van het aanbod”, hoewel Marbella nog steeds de koploper is.

Lees ook: Alleen rijken blijven huizen kopen in Spanje

Het aanbod van hoogwaardige appartementen concentreert zich in het oosten van Málaga, daar waar ook grotere en duurdere huizen zijn. Ook in La Malagueta, El Morlaco, Bellavista of Pinares de San Antón op El Limonar liggen spectaculaire penthouses en appartementen. 

De prijzen van luxe vakantieappartementen in Málaga kunnen in het laagseizoen rond de €650, €850 of €1.000 per nacht liggen”, terwijl ze in de zomer kunnen oplopen tot meer dan €4.000 per nacht, afhankelijk van het type.

Verhuurbureaus die zich in dit segment begeven hebben vooral veel Amerikanen, Canadezen, Australiërs en Scandinaviërs als klanten. Het gaat dan met name om “senior” gasten die het culturele aanbod in Malaga ook heel aantrekkelijk vinden.

High-end Marbella 

De stad Marbella profileert zich als een referentiepunt voor luxe toerisme aan de Costa del Sol. Het hotelaanbod wordt gerenoveerd en de komst van internationale hotelketens wijst op de komst van welgestelde toeristen in de komende jaren. 

Wat opvalt is dat de economische situatie en de inflatie als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de Covid-pandemie geen invloed hebben gehad op het luxe segment. Al is er een vertraging geweest in het binnenlandse toerisme, het internationale toerisme blijft groeien. Mei toonde een bezettingsgraad van 85 procent. Juni was behoorlijk goed en juli doet het ook zeer goed volgens de toeristische organisaties. 

Renovatie van het hotelaanbod in Marbella

De wethouder van Toerisme, Laura de Arce benadrukt de vernieuwing die het hotelaanbod van de stad de afgelopen jaren heeft ondergaan, dankzij de moderniseringsdecreet van de Junta de Andalucía. Voorbeelden hiervan zijn hotels zoals El Fuerte Marbella, San Cristóbal, Lima, Guadalmina en Los Monteros. Vele hiervan zijn opgewaardeerd naar een hogere categorie. Ook benadrukt de wethouder de komst van “grote hotelketens” naar de stad, zoals Four Seasons, W en het Amerikaanse Hyatt in Puerto Banús, waarvan de bouwwerkzaamheden in 2024 zullen beginnen. Het zal resulteren in een “onmetelijk luxe aanbod”, aldus De Arce.  

Buiten het hotelaanbod telt de stad ook nog restaurants met Michelin-sterren zoals Messina, El Lago, Skina en Nintai. Daarnaast is ook het resterende luxe gastronomische aanbod gegroeid. Dat vertaalt zich in Dat maakt het nachtleven en de strandtenten die steeds meer het “nachtleven en de strandtenten, die steeds meer veranderen in beachclubs”. Shopfanaten kunnen voor exclusieve merken terecht in Puerto Banús samen met unieke winkels in het oude stadscentrum. Bovendien beschikt de stad over liefst 14 golfbanen. 

Markt niet beïnvloed door de economische crisis

Volgens Juan José González, de president van het Toeristisch Initiatief Centrum (CIT) Marbella, toont deze zomer al “ongeëvenaarde” bezettingsniveaus. De CIT-vertegenwoordiger benadrukte dat Marbella, na Madrid en Barcelona, “een referentiepunt” is voor luxe toerisme en “de stad is de plek met het grootste aantal eersteklas merkwinkels in het land, niet alleen in termen van aantal, maar ook qua omzet”. González benadrukte dat deze markt “niet wordt beïnvloed door de economische crisis en dat toeristen met een hoog koopkrachtniveau hun capaciteit behouden en blijven komen naar plaatsen zoals de onze”. Hij beweerde dat hij “een ongelooflijke groei ziet in de consumptie van dit soort eersteklas toeristen”.

Verkeersinfarct

Wel dringen steeds meer ondernemers er bij de autoriteiten op aan om een oplossing te vinden voor het verkeersinfarct op de snelweg en langs de gehele Middellandse Zeekust. Ook de regionale en landelijke regeringen moeten zich inspannen om het ongecontroleerde toerisme te beheersen en Andalusië te promoten als een luxe bestemming.

Lees ook: Bedrijven in Marbella willen oplossingen voor verkeerschaos aan de kust

Dit vind je misschien ook leuk