Deze zomer verkeerscontroles in Spanje door motoragenten in burger

De Spaanse verkeersdienst DGT verbiedt rijden op linkerbaan bij hevige sneeuwval

door Judith Goeree
motoragenten in burger

De Spaanse verkeersdienst DGT kondigt nieuwe verkeerscontroles aan met onder andere motoragenten in burger. In de drukke paasweek worden meer dan 16 miljoen verplaatsingen verwacht op de Spaanse wegen. In een interview met El País geeft de algemeen directeur van de verkeersdienst zijn kijk op het verkeer.

Woensdag voor Pasen drukste dag van het jaar op Spaanse wegen

Tijdens de Semana Santa zijn er langs de snelwegen diverse slogans te zien, die wijzen op het gevaar voor ongelukken door de drukte op de weg. Zoals ieder jaar is de woensdag voor Pasen de drukste dag van het jaar op de Spaanse snelwegen. Ook Paaszondag, als iedereen terugkeert naar huis, heerst elk jaar grote verkeersdrukte.

Dankzij de vele radarcontroles wordt de maximum snelheid op veel plekken goed nageleefd. Toch waarschuwt de algemeen directeur van DGT motorrijders in het bijzonder. Hij wijst erop dat een op de vier dodelijke verkeersslachtoffers een motorrijder is.

Komend jaar meer en andere verkeerscontroles

De Spaanse verkeersdienst wil komend jaar nieuwe 88 radars plaatsen. Vergeleken met andere Europese landen kent Spanje weinig radarcontroles. Dat is echter niet de enige reden om meer camera´s te plaatsen. De vaste snelheidscontroles zijn vooral bedoeld om het verkeer veiliger te maken. Bovendien komen er steeds meer trajectcontroles, waarbij de snelheid over een bepaalde afstand wordt gecontroleerd. Deze controles worden overigens altijd aangekondigd voordat de cameracontrole begint.

Vooral motorrijders kwetsbaar voor verkeersongevallen

DGT lijkt nu vooral in te zetten op het voorkomen van motorongelukken. Gezien het percentage motorslachtoffers van 37 procent is dat een logische keuze. DGT verwacht nog tijdens deze regeringsperiode verplichte rijexamens in te stellen voor bestuurders van motors van 125 cc.

Nieuwe regels voor elektrische steps in de maak

Tegenwoordig zijn ook de elektrische steps niet meer weg te denken uit het stedelijke straatbeeld. Ook daarvoor voorspelt de Spaanse verkeersdienst nieuwe regelgeving. Het handige vervoermiddel is niet meer toegestaan op de grote weg en de stoep en er geldt een maximum snelheid van 25 kilometer per uur. In de nabije toekomst wordt het gebruik van een helm op de step verplicht en gaat een minimum leeftijd gelden van 16 jaar. Over een verplichte verzekering wordt nog gedebatteerd.

Komende zomer verkeerscontroles door motoragenten in burger

Nieuw dit jaar is het voornemen van DGT om verkeerscontroles door motoragenten in burger in te zetten. Deze gaan vooral plaatsvinden in het weekend en in gebieden waar veel ongelukken gebeuren. Daarnaast zal in de winter een nieuwe regel van kracht worden die verbiedt de linkerbaan te gebruiken bij hevige sneeuwval. Deze regel biedt strooiwagens en nooddiensten de mogelijkheid om vrij door te rijden.

Vaak alcohol in het spel bij ongevallen in verkeer

Spanje kende in 2023 maar liefst 1.145 verkeersdoden. Op korte termijn zullen daarom extra alcoholcontroles plaatsvinden, omdat blijkt dat bij 42 procent van de ongevallen alcohol in het spel is. Voor de langere termijn worden oplossingen gezocht in slimme technologie in auto´s, waardoor auto´s zelf kunnen ´nadenken en ingrijpen´.

Tips voor verkeersveiligheid

Verkeerscontroles en motoragenten in burger zijn een middel, geen oplossing. De algemeen directeur van DGT heeft daarom nog wel enkele tips voor de vele weggebruikers tijdens de Semana Santa, waarin een groot deel van de Spanjaarden vakantie heeft: “Ten eerste, geniet van de welverdiende rust en verpest het niet op de weg. Ten tweede, het is het risico niet waard. De rest is iets wat we allemaal weten: draag je veiligheidsgordel; als je drinkt, niet rijden; vermijd afleiding en vooral voor motorrijders, wees extra voorzichtig.

Autorijden is delen

De verkeerscampagne van dit jaar spreekt voor zich: autorijden is delen. Verkeersveiligheid gaat om de waarden die erachter liggen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We delen de openbare weg met velen, wees dus bereid om die te delen. Als iedereen zich aan de regels houdt, profiteren we daar allemaal van. Als individualisme en egoïsme overheersen, wordt het verkeer een chaos en zijn we allemaal verliezers.”

Lees ook: Nieuwe regels voor motorrijders en jongeren in Spanje

Dit vind je misschien ook leuk