Drie Spaanse luchthavens binnenkort verbonden met hogesnelheidstrein AVE

door admin
Drie Spaanse luchthavens binnenkort verbonden met hogesnelheidstrein AVE

Daarom zou de hogesnelheidstrein AVE tegen 2025 het vliegveld Barajas in Madrid kunnen bereiken, en ook de luchthavens van Girona en Alicante staan op de wachtlijst voor deze aansluiting. Het plan beoogt die binnenlandse vluchten te schrappen waar tegenover een treinverbinding staat die dezelfde afstand in minder dan tweeënhalf uur kan afleggen. 

Lees ook: Toekomstige Spaanse regering zal korte vluchten verbieden

Het plan, geïnspireerd door vergelijkbare initiatieven in andere Europese landen, richt zich op routes waar een snelle treinalternatief voorhanden is. Behalve in het geval van verbindingen met grote luchthaven-hubs die internationale routes aanbieden. Specifieke details over de uitvoering van de nieuwe regel zijn nog niet vrijgegeven.

Versnelde implementatie

Tot nu toe hebben de luchtvaartmaatschappijen nog niet gereageerd op de plannen, maar Iberia heeft al aangedrongen op een versnelde implementatie van de hogesnelheidsverbindingen naar de luchthavens. Madrid-Barajas zal de eerste luchthaven zijn die van deze service profiteert, met een verwachte start in 2025. De nieuwe verbinding zal gebruik maken van het bestaande platform van de Cercanías-treinen en zou sommige treinen afkomstig van de de Spaanse oostkust kunnen verlengen tot terminal T4.

Andere kandidaten

De luchthaven van Girona, die slechts 500 meter verwijderd is van de hogesnelheidslijn, en het vliegveld van El Altet in Alicante, Spanje’s vijfde drukste luchthaven, zijn ook kandidaten voor de uitbreiding van de AVE-service. Het regeringsprogramma van PSOE en Sumar heeft reeds plannen om deze verbindingen te realiseren.

Vijf routes met treinalternatieven van rond 2,5 uur

In het geval van Spanje, volgens een studie van Price Waterhouse Coopers (PwC) voor Iberia, hebben slechts 5 routes treinalternatieven die rond de tweeënhalf uur liggen, hoewel ze in de meeste gevallen langer zijn. Samen zijn ze goed voor ongeveer 60 wekelijkse vluchten. 

Meest getroffen route Madrid – Barcelona

Als de beperking wordt uitgevoerd, zal de route die het meest wordt getroffen de verbinding tussen Madrid en Barcelona zijn, ook wel bekend als de “Luchtbrug”, die meer dan de helft van het totale verkeer wat aantal passagiers (1,7 miljoen in 2022) vertegenwoordigt.

Dit vind je misschien ook leuk