Gazpacho uit de supermarkt getest: Chefkok onthult verrassende winnaar

Van karton tot lekker fris

door Elize van LoonElize van Loon
Gazpacho uit de supermarkt getest

Met de zomer in volle gang grijpen veel Spanjaarden naar een gekoelde gazpacho uit de supermarkt om de hitte te trotseren. Deze Andalusische zomerklassieker, gemaakt van tomaat, paprika, komkommer, ui, knoflook, olie, azijn, water en zout, hoort fris, evenwichtig en puur te smaken. Maar voldoen de kant-en-klare varianten uit de supermarkt aan die standaard?

Jose Calleja, chef-kok van het gerenommeerde restaurant Surtopía in Madrid, besloot het op verzoek van nieuwsdienst ELEspañol uit te zoeken. Geboren in Sanlúcar de Barrameda en gepokt en gemazeld in de Andalusische keuken, weet Calleja als geen ander hoe een goede gazpacho hoort te smaken. In zijn restaurant serveert hij zelfs een creatieve variant: gazpachomole, een kruising tussen gazpacho en guacamole.

Vier supermarkten, vier gazpacho’s

Voor de test selecteerde Calleja vier huismerken in pak: Aldi, Mercadona, Dia en Alcampo. De gazpacho uit de supermarkt werd beoordeeld op smaak, geur, textuur, kleur en ingrediënten. De prijzen varieerden van 1,59 tot 2,29 euro per liter.

Aldi verrast met balans en smaak

De gazpacho van Aldi (1,59 euro per liter) scoorde direct punten. De kleur is aansprekend, de smaak was evenwichtig en gazpacho bevat de ingredienten van het traditionele recept. De smaak van tomaat, komkommer en paprika kwam duidelijk naar voren, de azijn overheerst niet.

Mercadona scoort met kleur en frisheid

Ook de versie van Mercadona (1,60 euro per liter) viel in de smaak bij de chef. En al zit er geen ui in deze gazpacho, en wordt er water gebruikt,  de smaak is niet waterig. Calleja prees de intense kleur en de aanwezigheid van verse groentestukjes.

Dia stelt teleur ondanks veel groenten

De gazpacho van Dia (1,69 euro per liter) viel tegen. De smaak was vlak, de paprika overheerste en het gebruik van citroensap in plaats van azijn zorgde voor een wrange nasmaak. Opmerkelijk genoeg bevatte deze variant de meeste groenten en geen water, maar dat redde de smaak niet.

Alcampo ruikt naar karton

De duurste gazpacho kwam van Alcampo (2,20 euro per liter), maar wist niet te overtuigen. Calleja vond de smaak onevenwichtig en de geur deed denken aan karton. De paprika overheerste opnieuw, terwijl de tomaat naar de achtergrond verdween. Alleen de kleur en textuur kregen een voldoende.

De eindscore van chef Calleja

Na de proeverij was de conclusie duidelijk. De goedkoopste gazpacho, die van de Aldi, kwam als beste uit de test, gevolgd door Mercadona. Dia en Alcampo eindigden onderaan, met een gedeelde derde en vierde plek. Volgens Calleja was Aldi’s gazpacho het meest in balans en het dichtst bij de authentieke smaak van Andalusië.

5 verfrissende Spaanse zomerdrankjes voor als het bloedheet is