De treindiensten tussen Madrid en Andalusië zullen een directe bijdrage leveren aan de regionale economie via 28,7 miljoen euro aan lonen en regionale belastingen. Iryo sluit zich hiermee aan bij andere aanbieders die al op de Spaanse hoge snelheidstrajecten werken maar Andalusië nog niet hebben bereikt. Het bedrijf plant 58 dagelijkse frequenties tussen de drie Andalusische stations en Madrid. Hiermee denkt het 338 miljoen euro an toeristische uitgaven te genereen en 660 directe en indirecte banen te creëren in Andalusië.
Presentatie trein
De trein zelf werd vrijdag gepresenteerd op het station Sevilla-Santa Justa. De directeuren van het bedrijf, eigendom van Air Nostrum en Trenitalia, overwegen om eind 2022 of begin 2023 te starten met achttien dagelijkse ritten (retour) tussen Sevilla en Madrid met een stop in Córdoba, en veertien tussen Madrid en Malaga.
Iryo goedkoper dan AVE
De directeuren hebben bevestigd dat het reizen met Iryo goedkoper zal zijn dan met de AVE. Al gaven ze geen details over de prijzen. Iryo zal kantoren hebben op alle stations met eigen personeel en daarbij persoonlijke diensten bieden aan reizigers.
Rode pijl
De Iryo-trein in het Santa Justa station wordt vanwege zijn kleur de Rode Pijl genoemd. Het is de tweede in de vloot van 20 ETR1000-treinstellen. Het zijn nieuwe treinen die zijn geproduceerd door Italië en Spanje door Hitachi Rail en de Alstom Group. Ze zijn gemaakt met 95% recyclebare materialen en besparen 80% koolstofdioxide per persoon per rit. Daarmee zijn het de duurzaamste, snelste en stilste treinen van Europa volgens de bedrijf.
Liberalisering spoorwegen
De CEO benadrukte dat we voor het eerst getuige zijn van een nieuwe operator op de rails van Sevilla-Santa Justa “drie decennia na de inhuldiging van de hogesnelheidslijn Sevilla-Madrid” dankzij de liberalisering van de spoorwegen eind 2019.
De vice-minister van Openbare Werken herinnerde eraan dat de liberalisering van het hogesnelheidsnetwerk een verhoging van de aangeboden capaciteit met 65% betekent. Dat betekent volgens hem dat er een ‘overcapaciteit is in het huidige netwerk om complementaire diensten aan te bieden’.
Sevilla heeft ‘grootste en beste spooraanbod’
José Estrada, algemeen directeur van het staatsbedrijf van spoorwegen Adif, benadrukte dat “Sevilla opnieuw een van de Europese steden zal worden met het grootste en beste spooraanbod” en onderstreepte dat Spanje het meest uitgebreide hogesnelheidsnetwerk van heel Europa heeft.
Bekijk ook: Goedkope treinroutes van Ouigo door Spanje uitgebreid
De burgemeester van Sevilla vierde eveneens de komst van Iryo naar zijn stad na de “revolutie die in 1992 teweeg werd gebracht door de komst van de AVE”. Hij vertrouwt erop dat het een katalysator zal zijn voor het toerisme en de lokale economie. Iryo verwacht in Sevilla 1,05 miljoen passagiers te vervoeren. Dit zal een toeristische besteding van 143 miljoen euro genereren en 171 directe en indirecte banen en een economische bijdrage van 9,5 miljoen euro.