De Spaanse politie heeft recent een omvangrijke oplichtersbende ontmanteld. Deze had duizenden mensen in Spanje bedrogen via de veelvoorkomende ‘kind in nood’-methode die vooral via WhatsApp en smsje’s werd gepleegd. ‘Mama, mijn telefoon is gestolen en dit is mijn nieuwe nummer, kun je dringend geld overmaken via deze link?’ is meestal de strekking van de boodschap waarmee criminelen mensen geld afhandig maken.
In totaal werden 12 mensen gearresteerd, 760 slachtoffers geïdentificeerd en een fraude van bijna twee miljoen euro ontdekt. De operatie onthult de geavanceerde werkwijze van de bende. Daarmee kon deze duizenden berichten per minuut naar potentiële slachtoffers sturen.
Het smishing- en vishing-netwerk
De georganiseerde misdaadgroep had een verfijnd systeem opgebouwd om slachtoffers te misleiden. De misleiding begon met het sturen van tot wel 1.000 sms’jes per minuut naar een lijst van potentiële slachtoffers. Het bericht leek van hun eigen kind te komen, die aangaf zich in een noodsituatie te bevinden en dringend geld nodig te hebben. Wanneer de ontvanger van het bericht de bijgevoegde link volgde, kwam hij terecht op een valse bankwebsite, die exact de interface van de echte bank nabootste. Zodra het slachtoffer zijn inloggegevens invoerde, hadden de criminelen toegang tot zijn bankrekening.
Na het verkrijgen van toegang, belden de oplichters de slachtoffers op en deden zich voor als medewerkers van de bank. Ze vroegen om de codes voor tweefactorauthenticatie, die ze naar het telefoonnummer van het slachtoffer stuurden, om uiteindelijk geld over te maken of op te nemen. Dit proces werd vergezeld door het gebruik van smishing (fraude via sms) en vishing (fraude via telefoon), evenals carding, waarbij ongeautoriseerde betalingen via creditcards werden verricht.
De rol van ‘mulas’ en ‘droppers’
De organisatie bestond uit verschillende lagen, met een complexe hiërarchie. Het laagste niveau bestond uit de zogenaamde ‘mulas’ (koeriers of tussenpersonen)– vaak mensen die bewust hun bankrekeningen beschikbaar stelden voor de bende, in ruil voor een kleine financiële vergoeding. Deze ‘mulas’ werkten samen met de droppers, die verantwoordelijk waren voor het werven van nieuwe mulas en hen begeleidden naar geldautomaten om het gestolen geld op te nemen. In sommige gevallen gebruikten de criminelen geweld om ervoor te zorgen dat de autoriteiten ze niet zouden ontdekken.
De criminelen stuurden het gestolen geld vaak via meerdere tussenpersonen en rekeningen door om de sporen te verdoezelen. Uiteindelijk zetten ze het om in contant geld of cryptocurrency.
Uitgebreid onderzoek en arrestaties
Nadat er meerdere meldingen van oplichting uit de stad Sabadell waren binnengekomen, begon de politie in januari 2023 met het onderzoek. Dit leidde tot de identificatie van meer dan 660 personen die betrokken waren bij de organisatie. In totaal voerden agenten negen invallen uit in Sabadell, waarbij 12 leden van de ‘kind in nood’-oplichtersbende werden opgepakt. De meeste verdachten waren afkomstig uit Catalonië, de regio waar de bende actief was.
De politie analyseerde duizenden telefoonlijnen, mobiele apparaten, bankrekeningen en e-mailaccounts. Dat leidde tot de identificatie van de criminele netwerken. Van de 660 geïdentificeerde verdachten konden agenten er 33 ondervragen, terwijl ze de rest van de bendeleden, inclusief de top, arresteerden.
Politie: blijf waakzaam
De Spaanse politie benadrukt dat het cruciaal is om waakzaam te blijven voor dergelijke fraudepraktijken. Banken zullen nooit via sms om inloggegevens vragen. Ze raadt burgers aan om altijd voorzichtig te zijn bij het ontvangen van ongevraagde berichten of telefoontjes. Als iemand slachtoffer wordt van dergelijke oplichting, is het advies om direct contact op te nemen met de politie via het nummer 091.
Lees ook: Online zwendel met gezondheidspasjes van de Seguridad Social