Het positieve effect van de coronapandemie op aantal verkeersslachtoffers

door admin
Het positieve effect van de coronapandemie op aantal verkeersslachtoffers

Dat was het gevolg van een daling van het aantal verplaatsingen tussen stedelijke centra met 25%. Dat had tot gevolg dat 385 mensen minder dan in 2019 hun dood vonden in het verkeer. Dit blijkt uit cijfers die de Spaanse verkeersautoriteit DGT afgelopen donderdag publiceerde.

Het aantal doden in het verkeer van vorig jaar is het laagste sinds deze gegevens worden bijgehouden. Dit was al opgemerkt bij publicatie van de voorlopige gegevens afgelopen december.

DGT vreest dat ongevallen dit jaar sterk zullen toenemen als gevolg van het einde van alle mobiliteitsbeperkingen. Wat de autonome regio’s betreft, werd de daling van het sterftecijfer binnen de bebouwde kom en op interstedelijke wegen vooral opgemerkt in Madrid (105 doden, 34% minder dan in 2019), Catalonië (204, 33% minder) en de Regio Valencia (129, 27% minder).

Aan de andere kant verslechterden de cijfers van jaar tot jaar in twee autonome gemeenschappen: Aragón (68 doden, 5% meer, Castilla-La Mancha (96 doden, 3% meer). Tráfico benadrukt dat deze vermindering plaatsvond in een context van een duidelijke afname van langeafstandsreizen als gevolg van de opgelegde mobiliteitsbeperkingen. Van maart tot 2019 tot dezelfde maand van 2020 daalde het aantal langeafstandsreizen in Spanje met 31%, hoewel het wagenpark licht toenam met 1% tot 36.158.465 voertuigen.

De daling in 2020 betrof zowel ongelukken buiten de bebouwde kom als erbinnen, al was deze niet hetzelfde. Op stedelijke wegen daalde het aantal doden met 24% en op snelwegen met 21%. Met in totaal 975 slachtoffers, voor het eerst minder dan 1.000 sinds de gegevens worden bijgehouden. Het aantal doden op autosnelwegen en snelwegen daalde meer (35%) dan op conventionele wegen (16%).

Afleiding

Volgens DGT is afleiding de meest voorkomende factor die aanleiding vormt tot dodelijke ongevallen, bijna een op de drie. Maar ook alcoholgebruik (27%) en te hard rjiden (25% van de gevallen).

Daarnaast zijn deze drie factoren licht gestegen ten opzichte van 2019. Naar type ongeval gaat het om het van de weg raken (42% van de gevallen) en frontale aanrijdingen (20%). En hoewel de cijfers verbeterden, vooral bij motorrijders (34% minder), verslechterden die van dodelijke ongevallen op de fiets iets, met twee gevallen meer dan in 2019.

Dit vind je misschien ook leuk