Hoe verkrijg je het digitale certificaat in Spanje?

door admin
Hoe verkrijg je het digitale certificaat in Spanje?

In dit artikel geven we antwoord op de vraag hoe je in Spanje je 'certificado digital' kunt aanvragen zonder daarvoor je huis te verlaten. Dit digitale certificaat heb je nodig om je te identificeren bij het uitvoeren van tal van online procedures.

Het digitale certificaat, ook wel bekend als het “certificado digital” in Spanje, is een elektronisch identiteitsbewijs dat wordt gebruikt om online transacties te ondertekenen en te verifiëren. Het is een digitaal equivalent van een fysiek identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een identiteitskaart.

In Spanje wordt het digitale certificaat veel gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals elektronische overheidsdiensten, belastingaangiften, online bankieren en het ondertekenen van officiële documenten. Met het certificaat kunnen gebruikers veilig en rechtsgeldig online transacties uitvoeren, zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn.

Tot voor kort vereiste het proces om het certificaat aan te vragen nog een stap waarbij je je persoonlijk op geautoriseerd certificeringskantoor van de gemeente moest melden en identificeren. Die mogelijkheid is er nog steeds, maar nu kun je het hele proces ook volledig vanuit huis doorlopen. Mits je beschikt over een computer, een mobiele telefoon en internet. De mobiele telefoon is essentieel voor de identificatie via de camera. 

Kosten

Zoals de FNMT zelf aangeeft, is het certificaat zelf altijd gratis. Echter, de video-identificatie die dit proces vereist, kost 2,99 euro plus belastingen. Hieronder kun je zien op welk moment de betaling vereist is.

Stap één, vanaf een computer

Voor dit eerste deel van het proces heb je een computer nodig. Daarop installeer je de ‘FNMT-RCM’-configurator op Windows, Linux of macOS. Hiervoor hoef je alleen maar naar de website van de FNMT te gaan en naar het gedeelte te gaan waar je de configurator kunt installeren en te klikken op degene die compatibel is met jouw computer. Het bestand zal dan beginnen te downloaden en moet worden uitgevoerd zodra je het hebt.

Formulier invullen

Nadat je die eerste stap hebt gezet, moet je een formulier invullen waarin enkele basisgegevens worden gevraagd, zoals je identiteitsbewijsnummer (DNI), achternaam en een e-mailadres, met de mogelijkheid om deze e-mail in het certificaat op te nemen om je e-mails te ondertekenen. Daarna is het een kwestie van de voorwaarden lezen en accepteren.

Zodra je dit doet, wordt de geïnstalleerde configurator geopend en moet je een wachtwoord kiezen. Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste stappen, omdat het het wachtwoord is dat gekoppeld zal worden aan je certificaat, dus je moet het goed onthouden.

Identificatie via de mobiele telefoon

Nadat je de formulierstap hebt voltooid, ontvang je een e-mail waarin je een aanvraagcode krijgt die je goed moet bewaren voor wat er nu komt. De volgende stap is jezelf identificeren via de mobiele telefoon. Dit is het proces dat geld kost, hoewel je er nog niet voor hoeft te betalen.

Vervolgens kun je in de e-mail het linkje vinden naar de mobiele identificatiedienst. Bij het openen van de link moet je de gevraagde gegevens invullen, inclusief de eerder genoemde aanvraagcode die in je e-mail staat. Zodra je de gegevens correct hebt ingevuld en op ‘Start’ hebt geklikt, moet je je identiteitsbewijs bij de hand hebben.

Biometrisch herkenningsproces

Er zal dan een verificatieproces plaatsvinden waarbij beide zijden van het document via de camera van je mobiele telefoon worden gecontroleerd. Wanneer het systeem heeft geverifieerd dat het authentiek is, volgt er een biometrisch herkenningsproces waarbij je gezicht moet overeenkomen met de foto op het identiteitsbewijs.

“Bewijs van leven”

Het is ook mogelijk dat er om een zogenaamd “bewijs van leven” wordt gevraagd. Je hoeft niet met een krant van die dag op de foto, maar er kan worden gevraagd om een bepaald gebaar te maken of iets specifieks te doen, zodat het systeem niet kan worden misleid door vervalsingstechnieken.

Controle en betaling

Hoewel er een systeem is dat een eerste screening kan doen op mogelijke fraude, zal het proces dat je eerder hebt doorlopen worden gecontroleerd door een medewerker van de FNTM. Dit proces is niet direct, maar duurt niet langer dan 2 werkdagen.

Zodra de controle is uitgevoerd en alles goed is, ontvang je een nieuwe e-mail waarin je het certificaat kunt downloaden. Dit kun je doen op deze pagina. Om dit te doen, moet je opnieuw je DNI, achternaam en aanvraagcode invoeren. Op dit punt is het tijd om de betaling van 2,99 euro + belastingen te doen, die kan worden voldaan met een VISA-kaart, MasterCard of Bizum.

Met dat certificaat kun je op ‘Download het certificaat’ klikken en het opslaan op je mobiele telefoon, computer en alle andere apparaten waarop je het wilt hebben. Wat betreft de betalingsservice, geeft de FNTM aan dat je binnen 2 werkdagen een elektronische factuur ontvangt op het opgegeven e-mailadres.

Dit vind je misschien ook leuk