De kuststrook van Almería wordt deze winter opnieuw overspoeld door honderden Europese camperaars. Deze toeristen komen uit Duitsland, België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ze kiezen voor deze regio als tussenstop op hun route naar landen in Noord-Afrika zoals Marokko.
Velen van hen kamperen direct aan het strand of in bepaalde natuurlijke enclaves, zoals het beschermde gebied Cabo de Gata. Plekken die volgens het artikel in Diario de Almería vaak niet zijn ingericht of toegestaan voor langdurige verblijven.
De operatie ‘Paso del Estrecho’
Deze jaarlijkse golf van campertoerisme staat bekend als de Operatie Paso del Estrecho. Dat verwijst naar het feit dat duizenden, vaak van oorsprong Marokkaanse, toeristen vanuit heel Europa naar Afrika trekken. In Duitsland alleen al worden jaarlijks meer dan 60.000 campers verkocht. Dat aantal is een vertienvoudiging van het aantal verkochte campers in Spanje (6.000), zo blijkt uit gegevens van de Spaanse Vereniging van de Caravaning Industrie en Handel (ASEICAR).
Tekort van meer dan 2.000 camperplaatsen in Spanje
Het merendeel van de buitenlandse camperaars respecteren het milieu en volgen de regels. Al zijn er altijd enkele ongewenste gedragingen die de hele gemeenschap in een kwaad daglicht stellen. ASEICAR benadrukt in Diario de Almería dat er in Spanje een tekort is van meer dan 2.000 camperplaatsen. Daarom roept de vereniging gemeenten op om meer te investeren in dergelijke faciliteiten. Dit type toerisme kan namelijk met weinig investeringen aanzienlijke voordelen opleveren.
Gebrek aan plaatsen leidt tot meer wildkamperen
Langs de Levante en Poniente kuststrook kunnen bezoekers nu elke ochtend direct aan het strand met vrij zeezicht gratis ontwaken. Plannen voor nieuwe camperplaatsen in het natuurpark Cabo de Gata-Níjar gaan door milieubescherming niet door. In tegenstelling tot de goede bedoelingen, leidt dit echter tot meer wildkamperen.
Campers vormen kleine, permanente kolonies langs de kust, dichtbij waterpunten. Als er sprake is van overbevolking of klachten, worden deze kolonies aangesproken door autoriteiten. Dan verplaatsen ze zich naar andere locaties binnen de provincie. Dat zijn onder meer Vera, Quitapellejos, Pulpí, het natuurpark Cabo de Gata, en diverse stranden zoals in Adra.
Overlast en discriminatie voor Spaanse chauffeurs
Vanuit deze laatste pek waarschuwde de voorzitter van het Autonomous Camper Platform (PACA), Jesús Gallardo voor niet-naleving en ongepast gedrag. “Het is ondraaglijk, ze blijven maandenlang kamperen, ze halen het water uit de aansluitingen en gieten hun septic tanks waar dan ook leeg zonder controle of regulering. Niemand legt hen sancties op.” Gallardo noemt dat een discriminatie voor de Spaanse camperchauffeur die wel de boetes betaalt (tot 1.500 euro). “Het ongepaste gedrag van enkele Europeanen binnen al deze kolonies tijdens hun tussenstop in Almería verpest het camperleven aan onze kust voor anderen.”
Almería als favoriete bestemming
Almería, met slechts zes officiële openbare zones voor campers en geen in de hoofdstad, staat in schril contrast met de 17 in Córdoba en 23 in Sevilla. Desondanks is de provincie is een favoriete stop geworden voor Europese camperaars. Deels komt dat door minder strikte regelgeving dan in enclaves zoals Sierra Nevada, Doñana en Tarifa. Daarmee ontwijken ze de mogelijkheid om sancties die in deze provincies gebruikelijker zijn.
Negatieve impact
De situatie heeft geleid tot kritiek van lokale autoriteiten en belangenorganisaties zoals de Autonome Camper Platform (PACA). Die wijzen op de negatieve impact van langdurig kamperen en het ongecontroleerd gebruik van lokale voorzieningen. ASEICAR benadrukt dat campers bedoeld zijn voor reizen en het ontdekken van nieuwe plaatsen, niet voor het opzetten van permanente nederzettingen.
Luis López van ASEICAR legt uit dat de organisatie gidsen heeft ontwikkeld en campagnes heeft verspreid. Zo willen ze gebruikers bewustmaken van de wetgeving en regels in Spanje. Daarmee hoopt hij dat ze beter zorg gaan dragen voor de omgeving waar ze naartoe reizen.
Profiel camperaar
Volgens López is het profiel van de camperaar dat van een klant met een middelhoge koopkracht (het goedkoopste voertuig kost 80.000 euro). Die klant eet in restaurants, koopt in winkels, houdt van de natuur en neemt deel aan culturele activiteiten. “Hij is een milieuvriendelijke toerist die meestal naar de toegestane gebieden gaat, maar er zijn uitzonderingen”. Die zorgen ervoor dat er een situatie ontstaat die voor niemand wenselijk is.