Hotelrevolutie in Spanje: vier- en vijfsterren goed voor 55% van de bedden

door Judith Goeree
Luxe toerisme Spanje

In nog geen twee decennia is het Spaanse hotellandschap volledig op zijn kop gezet. Waar driesterrenhotels in 2007 nog de grootste categorie vormden, zijn het in 2024 de luxe hotels in Spanje die domineren. Driesterrenhotels zakten terug naar een kwart van alle bedden, terwijl viersterrenhotels stegen van 33 naar bijna 49 procent en vijfsterrenhotels hun capaciteit verdubbelden. In totaal telt Spanje nu 1,92 miljoen hotelbedden, tegen 1,56 miljoen in 2007.

De financiële crisis van 2008 dwong hotelondernemers tot herbezinning. In plaats van kwantiteit werd geïnvesteerd in kwaliteit en beleving. Die strategie werpt nu vruchten af. Volgens het Spaanse statistiekbureau INE registreerden hotels in 2024 een record van 363,6 miljoen overnachtingen, bijna vijf procent meer dan een jaar eerder.

Stijgende prijzen en winsten

De sterke vraag leidde tot hogere prijzen. Een nacht in een vijfsterrenhotel kostte in 2007 gemiddeld 145 euro, in 2024 was dat opgelopen tot 275 euro. De winst per beschikbare kamer verdrievoudigde in diezelfde periode tot 190 euro. Voor investeerders is Spanje daardoor aantrekkelijker dan ooit. “Het succes ligt in de focus op kwaliteit en beleving”, aldus Jorge Ruiz, hotelanalist bij CBRE, het grootste internationale vastgoedadviesbureau.

Veel investeringen in luxe hotels Spanje

Internationale ketens steken miljarden in renovaties. Het Ritz en het Palace in Madrid ondergingen verbouwingen van samen bijna 200 miljoen euro. Blackstone investeert via Hotel Investment Partners (HIP), de grootste hoteleigenaar van Spanje. HIP beheert meer dan 17.000 kamers in ruim vijftig hotels en heeft een investeringsplan van 800 miljoen euro voor de vernieuwing van zijn portefeuille in Spanje en Zuid-Europa.

Ook Spaanse hotelgroepen zoals Barceló en Meliá breiden fors uit. Barceló gaf in 2025 alleen al 500 miljoen euro uit aan aankopen en renovaties. Meliá meldde in de eerste helft van dat jaar een winststijging van 72 procent en opent meer dan dertig nieuwe hotels tot 2026.

Spaanse steden in top wereldwijde luxevastgoedlijst 

Vrijetijdstoerisme wint van zakelijk

Volgens het internationale vastgoedadviesbureau Colliers, dat ook in Spanje een sterke hoteldivisie heeft, is de verschuiving naar luxe vooral een reactie op de kwetsbaarheid van het zakelijke segment. Tijdens economisch uitdagende periodes, zoals de pandemie en de recessie, bleek de vraag naar zakelijke overnachtingen veel gevoeliger voor veranderingen in de economie. In tijden van groei, krimp of onzekerheid bezuinigen bedrijven vaak als eerste op zakenreizen, vergaderlocaties en conferentiehotels.

Vrijetijdstoerisme daarentegen toont zich veel veerkrachtiger. Mensen blijven reizen, al passen ze hun bestemming of budget aan. Voor investeerders is dat een belangrijk signaal: drie sterrenhotels zijn stabiel maar leveren beperkte groei op, terwijl vier- en vijfsterrenhotels meer opleveren per kamer en aantrekkelijker zijn voor een internationaal publiek dat bereid is te betalen voor beleving, lifestyle en luxe. Daardoor stroomt het meeste kapitaal tegenwoordig naar het hogere segment.

Budget en alternatieven in opmars

Een opvallende trend in 2025 is echter ook de groei van budgethotels. In het eerste kwartaal trok dit segment 17 procent van alle investeringen aan, vier keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Tegelijkertijd kiezen steeds meer reizigers voor alternatieven zoals appartementen, campings en vakantiehuizen. In juli 2025 groeiden deze verblijven met bijna vier procent, meer dan de hotels zelf.

Deze ontwikkeling sluit niet uit dat het aanbod van luxe hotels in Spanje tegelijkertijd groeit. De markt beweegt in twee richtingen: aan de bovenkant investeren grote fondsen in vier- en vijfsterrenhotels vanwege de hoge marges, terwijl aan de onderkant investeringen in budgethotels toenemen om in te spelen op de vraag naar betaalbare alternatieven nu luxeprijzen zo sterk zijn gestegen.

Schaduwzijde van succes

Met bijna 94 miljoen toeristen in 2024 en een recorduitgave van 126 miljard euro blijft Spanje een van de grootste toeristische bestemmingen ter wereld. Maar de keerzijde is zichtbaar. In Barcelona, Málaga, op de Balearen en de Canarische Eilanden gingen duizenden bewoners de straat op om te protesteren tegen de druk van massatoerisme en de stijgende huizenprijzen. Steeds vaker blijken de populaire bestemmingen in Spanje, die zoveel toeristen aantrekken, overbelast. Bewoners merken de impact door stijgende huizenprijzen, overlast en verminderde leefbaarheid en al enige tijd lijkt de balans tussen een gezond toeristisch klimaat en een prettige leefbaarheid zoek. Het maakt dat Spanje steeds meer zoekt naar een toeristisch model dat inzet op kwaliteit in plaats van kwantiteit. In dat opzicht past de groei van luxetoerisme in de bredere trend naar minder massaliteit en meer economische waarde.

Een veranderende sector

De Spaanse hotelmarkt is volop in beweging. De opmars van luxe hotels laat zien hoe Spanje zijn toeristische model heruitvindt. Vier- en vijfsterrenhotels zijn niet alleen een antwoord op de groeiende vraag naar kwaliteit en beleving, maar sluiten ook aan bij de wens om minder in te zetten op kwantiteit en meer op waarde. Daarmee is luxetoerisme een richtinggevend element in de zoektocht naar een economisch bestendiger en selectiever toerisme.

Luxehausse in Madrid stuwt woningprijzen naar recordhoogte