Madrid investeert fors in omvangrijke uitbreiding busnetwerk naar de hoofdstad

Vijfhonderd buslijnen moeten alle gemeenten in de regio met elkaar verbinden

door admin
busnetwerk vervoer

De regio Madrid staat aan de vooravond van een grote verbetering van haar openbaar vervoersnetwerk. Isabel Díaz Ayuso, de president van de regio, heeft aangekondigd dat haar regering maar liefst 8,64 miljard euro zal investeren in een nieuwe concessie voor interlokale buslijnen. Dit nieuwe vervoersplan omvat 500 buslijnen en moet alle gemeenten in de regio met elkaar verbinden.

Het nieuwe busnetwerk zal zorgen voor 15% meer afgelegde kilometers en een toename van de reisfrequentie op 72 lijnen. Bovendien komen er 20 nieuwe lijnen bij en wordt het aantal voertuigen vergroot van 2.100 naar 2.645. Dit betekent dat 270 miljoen passagiers per jaar gebruik kunnen maken van deze uitgebreide vervoersdienst.

Daarnaast wordt het mogelijk om op alle buslijnen te betalen met een bankkaart, wat voor veel reizigers een welkome verandering zal zijn. De infrastructuur voor deze betaalmogelijkheid wordt momenteel al geïmplementeerd.

Dynamisch busnetwerk

Het plan is erop gericht om zich aan te passen aan toekomstige ontwikkelingen, zoals nieuwe woonwijken en industriële gebieden. Dit ‘dynamische’ netwerk zal in de komende tien jaar verder evolueren om in te spelen op de veranderende behoeften van de regio.

Een voorbeeld van een concrete verbetering is de nieuwe directe busverbinding tussen Alcobendas en het ziekenhuis in San Sebastián de los Reyes. Voorheen moesten reizigers hiervoor eerst naar Madrid reizen, wat meer dan een uur in beslag nam. Met de nieuwe lijn wordt dit traject in slechts 15 minuten afgelegd.

Milieuvriendelijke bussen en lagere tarieven

Een ander speerpunt van het nieuwe vervoersplan is het verduurzamen van de busvloot. Alle bussen die de komende jaren worden ingezet, zullen emissievrij zijn. Ook wordt de busvloot regelmatig vernieuwd, waarbij geen enkel voertuig ouder dan tien jaar mag zijn.

Als klap op de vuurpijl worden de vervoertarieven versimpeld en verlaagd. Er zullen slechts twee tarieven zijn: een voor de hoofdstad (zone A) en een voor de rest van de regio (zone B). Hiermee maakt Ayuso een van haar belangrijke verkiezingsbeloftes waar.

Lees ook: Verkeerschaos dreigt in Madrid voor alle auto’s zonder milieusticker

Dit wil je misschien ook lezen