Madrid zet als eerste in Europa een revolutionaire regensimulator in om steden beter te wapenen tegen extreme regenval. In het nieuwe testcentrum in Meco wordt onderzocht hoe water beter kan worden opgevangen en gefilterd, zodat overstromingen en vervuiling van rivieren verminderd worden.
Het Centrum voor Excellentie en Onderzoek in Technieken voor Duurzame Stedelijke Drainage van Canal de Isabel II ontwierp de installatie speciaal om Madrid beter tegen wateroverlast te beschermen. Canal de ISabell II is het openbare waterbedrijf van de regio.
Tijdens de officiële presentatie benadrukte de regionale minister van Milieu, Carlos Novillo, dat Canal de Isabel II opnieuw “vooroploopt in onderzoek en innovatie om het leven van burgers te verbeteren”. Hij doelde op oplossingen die gemeenten helpen zich aan te passen aan steeds frequentere meteorologische fenomenen zoals DANA’s (koudeputten).
Innovatieve infrastructuur tegen extreme regen
Voor de bouw van het complex van bijna 3.000 m² werd 1,3 miljoen euro geïnvesteerd. 600.000 euro daarvan ging specifiek naar de ontwikkeling van de simulator. Met deze moderne infrastructuur bestuderen onderzoekers verschillende soorten drainagematerialen die water efficiënter laten infiltreren. Zoals Carlos Novillo tijdens de presentatie toelichtte: “We zullen bekijken op welke manier we de waterstromen kunnen afvlakken zodat ze minder impact hebben op de rioolsystemen.” Ook wordt onderzocht welke systemen een natuurlijkere zuivering mogelijk maken. Daarmee hopen de onderzoekers dat er minder vervuild water de zuiveringsinstallaties bereikt, zodat de rivieren schoner water terugkrijgen.
Canal de Isabel II ha creado el mayor simulador de lluvia de Europa para el estudio de los nuevos sistemas de drenaje urbano.
Proteger las ciudades, laminando las avenidas de agua que generan los fenómenos meteorológicos de alto impacto y reducir los contaminantes que llegan a… pic.twitter.com/hU3rDPsEe7
— Carlos Novillo Piris (@CarlosNovilloPi) April 15, 2025
De proefopstelling bestaat uit drie hoofdonderdelen. In het eerste bevinden zich vier verschillende soorten daken waarover de regensimulator via rails beweegt om regenval na te bootsen. Het tweede deel bevat drie typen bestrating: een ondoorlatend oppervlak als controle en twee poreuze verhardingen. Tot slot omvat het derde onderdeel twee drainagegreppels voor opvang en filtering van regenwater.
Dankzij deze technologie kan de vervuiling van regenwater met tot wel 80% worden verminderd. Bovendien kan de hoeveelheid water die het riool bereikt met circa 70% worden teruggebracht. Zo wordt de kans op overstromingen en ongecontroleerde lozingen in rivieren bij zware regenval aanzienlijk verkleind.
De noodzaak van dergelijke innovaties werd schrijnend duidelijk tijdens de DANA-ramp in Valencia in oktober vorig jaar, waarbij meer dan 200 mensen omkwamen na extreme overstromingen.
Simulator test extreme regenval en vervuiling
De testfaciliteit kan zowel historische als hypothetische regenvalscenario’s realistisch nabootsen. Neerslagintensiteiten van 5 mm/u tot 70 mm/u kunnen worden gesimuleerd. Net als verschillende verontreinigingsgraden op basis van referentiewaarden uit de regio Madrid.
Vergelijkbare technologie wordt al toegepast, bijvoorbeeld bij het parkeerterrein van het Estadio Metropolitano. Ook in de nieuwe ambitieuze stadsontwikkeling Madrid Nuevo Norte, een complete nieuwe stadswijk met woningen, kantoren, winkels, parken en infrastructuur in het noorden van Madrid, zullen groene daken, poreuze trottoirs en infiltrerende tuinen een belangrijke rol spelen. Zo wordt Madrid stap voor stap klimaatbestendiger.