Marktwaarde van Spanje als merk Spanje flink omlaag

door admin
Marktwaarde van Spanje als merk Spanje flink omlaag

Het adviesbureau Brand Finance gespecialiseerd in het meten van immateriële activa concludeert dit in haar jaarlijkse rapport van meest waardevolle en sterkste nationale merken Nation Brands 2020’. “Op de wereldwijde markt is het merk van een land een belangrijke activa die toegevoegde waarde geeft aan export en binnenlandse investeringen stimuleert”, verklaart directeur van Brand Finance España, Teresa de Lemus. Een goede samenwerking tussen regering en bedrijven is daarom cruciaal om juist in de huidige situatie een win-win te bereiken.

In die lijst van 100 meest waardevolle landen is de grens van 500 miljoen euro slechts door 25 landen gepasseerd en 12 landen, waaronder Spanje, op de elfde plaats, passeerden de grens van 1 miljard euro. Spanje daalde ten opzichte van 2019 met 28 procent, wat een waardeverlies van 465 miljoen euro inhoudt. 

Stijgers en dalers

Alle landen in de top tien daalden met 20 procent ten opzichte van 2019. Grootste verliezers waren India en Duitsland die daalden met 29 procent. De afstand op de lijst tussen nummer één Amerika (-23%) en nummer twee China (-13%) wordt kleiner.

Oezbekistan steeg 8,3 procent, Ethiopië 7,4 procent en Pakistan 4 procent maar de grootste stijger bleek Vietnam te zijn, die van positie 42 naar 33 steeg, met 16 procent. Nederland bleef op de 13e plaats staan, 2 plaatsen achter Spanje.

Argentinië kelderde 12 posities op de lijst en verloor met 61 procent meer dan de helft van haar waarde. Ook Qatar daalde significant met 45 procent en Costa Rica en Chile beiden met 40 procent. 

Dit vind je misschien ook leuk