Dit betekent dat iedereen die een oproep ontvangt, deze onmiddellijk kan identificeren als afkomstig van SAS. Het gaat om het nummer 955 800 008. Zie je dat in je scherm dan weet je dat je wordt gebeld door een ‘centro salud’ of andere gezondheidsdienst van de regio.
Tot nu gebruikte elk centrum een ander vast nummer. Daardoor was de beller niet meteen herkenbaar. Dit leidde tot veel gevallen waarin de gebelde persoon niet opnam en dus een vereiste afspraak met een arts of voor een vaccinatie niet gemaakt kon worden of met veel vertraging.
Dit nieuw nummer zal bovendien de zorg en veiligheid van patiënten garanderen, omdat er tijdens de pandemie talloze gevallen van frauduleuze oproepen zijn gemeld burgers. Oproepen van oplichters die beweerden gezondheidspersoneel te zijn van het Andalusische volksgezondheidssysteem.
Met de voltooiing van dit nieuwe nummer bevestigt de Junta de Andalucia en zijn gezondheidsdienst opnieuw de gezondheid van de patiënt voorop te stellen, zoals al bleek uit de lancering van de dititale middelen zoals ClicSalud+ en de dienst en app Salud Responde.
Om zelf contact op te nemen met een van de zorgcentra van SAS blijven de telefoonnummers onafhankelijk. Deze kunnen gevonden worden via de website van de afdeling Gezondheidszorg van de Junta de Andalucía. Voor algemene vragen is het telefoonnummer van Salud Responde 955 54 50 60.
Het nieuwe unieke telefoonnummer wordt geleidelijk ingevoerd en zal in de toekomst ook door alle ziekenhuizen worden gebruikt, totdat alle diensten van SAS zijn verbonden met één nummer.
Lange en verborgen nummers blijven opnemen
De Andalusische gezondheidsdienst benadrukt dat burgers voorlopig, als een oproep wordt verwacht van een ziekenhuiscentrum, ook lange nummers (van de telefooncentrale), of verborgen nummers blijven beantwoorden.