Eco-score is dit jaar in Frankrijk ontwikkeld en gelanceerd en verspreidt zich nu geleidelijk over Europa. Volgens het persbureau EFE, dat zich baseert op bronnen uit de distributiesector, zal de komst ervan in Spanje niet lang op zich laten wachten.
Uit verschillende marktonderzoeken blijkt dat de duurzaamheid steeds belangrijker wordt in de voedingssector. Dit vloeit voort uit het groeiende milieubewustzijn bij de consument. In Duitsland test retailketen Lidl het nieuwe label al en in Frankrijk probeert Carrefour het uit.
Boomblad
Visueel lijkt Eco-score sterk op Nutriscore: op basis van de score (van 0 tot 100) krijgt een product een van de vijf beschikbare kleuren toegewezen (van groen tot rood, van meest duurzaam tot minst) en een van de vijf letters (van A naar E, ook van meest duurzaam naar minst). Nieuw is het logo in de vorm van een boomblad.
Burgerinitiatief
Onder de promotoren van Eco-score bevinden zich enkele bedrijven en instellingen die gespecialiseerd zijn in het verstrekken van informatie aan de consument, zoals Yuka, Open Food Facts of Eco2. Eind juni dienden ze een burgerinitiatief in bij de Europese Commissie. Een miljoen handtekeningen werden ingezameld waarmee de Commissie werd verzocht een betrouwbare Europese ecologische score verplicht in te voeren. Het zou moeten bestaan uit een label dat de consument heldere informatie biedt over de milieu-impact van de producten die ze kopen.
Label nu voor voeding en kleding
Hoewel het de ambitie is om de invoering van het label uit te breiden naar allerlei productcategorieën, richt het initiatief zich in eerste instantie op voeding en kleding. Het scoresysteem is voorlopig gebaseerd op een analyse van de levenscyclus van een product. Hierin wordt gekeken naar alle stadia, van teelt, industriële verwerking, transport tot verpakking etc.
Levenscyclusanalyse
De levenscyclusanalyse omvat 16 rubrieken met betrekking tot de bescherming van lucht, bodem en water. Later kunnen punten worden toegevoegd, bijvoorbeeld met betrekking tot de teeltmethode (is het biologisch of lokaal dan krijgt het betere cijfers), het milieubeleid van de fabrikant, het al dan niet circulaire karakter van de verpakking en of de productie het voortbestaan van enige dier- of plantensoort bedreigt.