Nieuwe nachttrein verbindt Barcelona met Europa vanaf december 2024

door admin
Nieuwe nachttrein verbindt Barcelona met Europa vanaf december 2024

Vanaf december 2024 wordt reizen door Europa nog comfortabeler en efficiënter met de introductie van een nieuwe nachtelijke treinverbindingen. Deze nieuwe dienst zal Barcelona zal verbinden met verschillende Europese steden.

Nightjet, een gezamenlijk project van diverse Europese spoorwegmaatschappijen waaronder SNCF (Frankrijk), DB (Duitsland), CFF (Zwitserland), en ÖBB (Oostenrijk), is klaar om het Europese spoorwegennet te transformeren. Deze week is de eerste Nightjet trein in Oostenrijk in gebruik genomen.

Nightjet heeft als doel dertien Europese steden met elkaar te verbinden via een netwerk van hoogwaardige nachttreinen. De eerste fase is al aan de gang, waarbij de lijnen die Wenen en München verbinden, evenals Zürich, Keulen en Amsterdam, eind 2021 in gebruik zijn genomen.

In 2022 werd hier de verbinding tussen Zürich en Rome via Milaan aan toegevoegd. En nu, eind 2023 komt daar de verbinding van Wenen en Berlijn met Brussel en Parijs bij. , via Milaan, er al, en nu, eind 2023, staat de verbinding van Wenen en Berlijn met Brussel en Parijs gepland. 

Barcelona’s rol in het Nightjet netwerk

Barcelona zal vanaf eind 2024 een centrale rol spelen in dit nieuwe netwerk. Vanaf dan zullen de Nightjet treinen de Catalaanse hoofdstad verbinden met Zürich, waardoor een nieuwe, efficiënte en comfortabele route voor reizigers tussen Spanje en Zwitserland ontstaat. De Catalaanse hoofdstad is via die dienst dan ook verbonden met Bazel, Berlijn, Brussel, Keulen, Florence, Hamburg en Milaan.

Lees ook: Met de nachttrein van Amsterdam naar Barcelona

Comfort en technologie aan boord

De Nightjet treinen, ontworpen voor comfort en efficiëntie, worden geproduceerd door Siemens en bieden verschillende accommodatie-opties. Passagiers kunnen kiezen tussen economische zitplaatsen, gedeelde slaapcoupés met privacy, en privé slaapcoupés. Elke cabine is voorzien van eigen sanitaire voorzieningen. Kaartjes variëren van een economisch tarief van 50 euro tot 160 euro voor duurdere plaatsen met meer comfort en voorzieningen. 

De treinen kunnen 254 passagiers vervoeren en bereiken snelheden tot 230 kilometer per uur. Een trein belast het milieu zeven tot elf keer minder dan een vliegtuig op dezelfde route.

Andere initiatieven

Naast Nightjet kondigt het bedrijf Midnight Trains ook plannen aan om eind 2024 te starten met nachtelijke treindiensten. Deze zullen onder meer verbindingen tussen Parijs en Barcelona bieden, wat de reismogelijkheden tussen Spanje en Frankrijk verder uitbreidt.

Uitdagingen

Hoewel het positief is dat steeds meer bestemmingen in Europa met elkaar verbonden zijn met de trein is het nog niet zo eenvoudig deze reizen te boeken. Een plaats reserveren blijft complex, want er is geen goede overkoepelende website voor alle internationale treinreizen. Wie voor een treinreis kiest, moet zich dus goed inlezen om te weten bij welke spoorwegmaatschappij geboekt dient te worden. Complexer wordt het verhaal wanneer er moet worden overgestapt.

Een ander probleem als gevolg van een afwezige overkoepelende treinorganisatie is dat de reiziger niet volledig is gedekt voor mogelijke treinhinder. Mis je een aansluiting door vertraging bij de ene treinmaatschappij, dan wordt die door de andere maatschappij niet vergoed.

Lees ook: Renfe maakt internationale treinreizen met de AVE naar Spanje aantrekkelijker

Dit vind je misschien ook leuk