Met de nachttrein van Amsterdam naar Barcelona

door admin
Met de nachttrein van Amsterdam naar Barcelona

Een daarvan is een directe nachttrein tussen Amsterdam en Barcelona met een stop in Antwerpen en Brussel. Deze European Sleeper, een Belgisch-Nederlands spoorinitiatief, zal nog voor het einde van dit jaar moeten gaan rijden. Deze mededeling komt in een periode dat de Spaanse spoorwegen op lijken te leven. Het Spaanse spoorwegbedrijf Renfe heeft er met Iryo en Ouigo twee zware concurrenten bijgekregen. De spoorwegen in het land evolueren naar liberalisering in andere sectoren, zoals vracht en zelfs Cercanías-diensten (korte afstandstreinen).

Proef om belangstelling voor dit soort reizen te peilen

De verandering is substantieel en Europa is bereid deze te verdiepen. Het project zou op 10 december 2023 van start moeten gaan. Men hoopt zelfs dat het eerder kan zijn. Op dit moment is een proef gaande om de belangstelling voor dit soort reizen te peilen. Drie keer per week vertrekt een trein van Barcelona naar Amsterdam en vice versa. Tot slot is het Spaanse Renfe begonnen met het testen van de route van Barcelona naar Lyon om voor de zomer in Frankrijk te opereren.

Belemmeringen voor grensoverschrijdende spoorlijnen

In 2021 identificeerde de Europese Commissie de verschillende belemmeringen voor de exploitatie van grensoverschrijdende spoorlijnen, zoals de toewijzing van capaciteit of slechte coördinatie tussen netbeheerders. Nu moeten de proefprojecten die deze dinsdag door de Europese uitvoerende macht zijn geselecteerd, laten zien hoe obstakels kunnen worden overwonnen.

Andere proefprojecten

Het is niet het enige project dat Europa voor Spanje in gedachten heeft. Onder de geplande wijzigingen zal worden gewerkt aan het verbinden van Zuid-Frankrijk met Catalonië via de dienst Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Ook worden twee onafhankelijke lijnen die Lissabon met A Coruña en Madrid verbinden gesteund. En dan is er nog een ander Sleeper-initiatief – dat op 25 mei de nachttreindienst tussen Brussel en Berlijn zal lanceren .

De Europese inzet voor de trein

In het nieuwste Europese mobiliteitsbeleid heeft de trein een grote rol. De nachttrein als groen alternatief voor vluchten, is een van de prioriteiten. In een groot deel van het continent wordt om die reden al langer gesproken over het redden van nachttreinen. 

In Spanje was het volgens ElNacional.cat steeds moeilijker een nachttrein te vinden. Met de coronapandemie zijn de vier lijnen die er nog waren uiteindelijk verdwenen met een gebrek aan reizigers als excuus. De waarheid is dat het aantal passagiers toch al minimaal was. 

In Frankrijk is het aantal voorstellen om de nachttrein uit te breiden vermenigvuldigd. Vluchten vervallen hier als er een alternatief per trein voor de route bestaat dat minder dan 2,5 uur duurt. Maar in Frankrijk is het gebruik van de trein of het vliegtuig een staatskwestie.

Een blik op de Europese kaart toont het dichte spoorwegnet van landen als Duitsland die bovendien ook Europese steun krijgen. Berlijn en Hamburg worden via verschillende dag- en nachttreinen verbonden met Kopenhagen, Malmö, Göteborg, Oslo en Stockholm. En ook Leipzig en Praag worden met hun eigen lijnen met Berlijn verbonden.

Betere spoormarkt nodig die sneller reageert

Maar de “steun” van Brussel zal niet in geld zijn, aangezien er geen specifieke financiering van de Europese Unie is voorzien voor deze proefinitiatieven – mogelijke uitzonderingen daargelaten. De Eurocommissaris voor Transport, de Roemeense Adina Valean, heeft erop gewezen dat “de vraag naar groene mobiliteit voortdurend groeit”. “Daarom hebben we een spoormarkt nodig die veel beter is en veel sneller reageert, vooral voor lange grensoverschrijdende reizen”, voegde ze eraan toe.

Haltes onderweg naar Barcelona

Het Nieuwsblad meldt dat de nachttrein richting Spanje na het vertrek in Amsterdam ‘s avonds nog zou stoppen in Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Rijsel, en ‘s ochtends in de Zuid-Franse steden Avignon, Montpellier en Perpignan, en de Spaanse steden Figueres, Girona en Barcelona.

Dit vind je misschien ook leuk