Spaanse mispels als superfruit voor gewichtsverlies en meer…

door admin
mispels

‘Zo rot als een mispel’, zo luidt het gezegde. Op hun rijpst zien mispels er vaak verrot uit, terwijl ze dan het zoetst zijn. Wist je dat mispels (nísperos) veel voorkomen in Spanje, en ook in het wild? Het is een klein, maar krachtig fruit met veel gezondheidsvoordelen. De vrucht wordt ook wel ‘oro naranja‘ of het oranje goud genoemd en heeft een laag caloriegehalte in combinatie met een hoge voedingswaarde.

De mispel is ook een goede boom voor in je Spaanse tuin. Deze gedijt goed in halfschaduw, heeft weinig water nodig en moet zo min mogelijk worden gesnoeid. De Spaanse mispels komen van de boom Eriobotrya japonica, deze is lid van de rozenfamilie. De vrucht vindt zijn oorsprong in Zuidoost-China. Na vele eeuwen van cultivatie in Japan, waar het zijn wetenschappelijke naam aan dankt, is deze vrucht een geliefd element in de Spaanse flora geworden. De kleine vrucht is herkenbaar aan zijn ovale vorm, gele tot soms oranje-lichtbruine schil wanneer rijp. Per vrucht vind je meestal twee tot vijf grote donkerbruine zaden. In Nederland groeien ook mispels, maar die zijn van een andere tak, de Mespilus germanica.

Lekker en voedzaam

Naast zijn culinaire veelzijdigheid in gerechten zoals marmelades en compotes, wordt de mispel zeer gewaardeerd om zijn rijke inhoud aan vitamine A, vitamine C, en mineralen zoals kalium en mangaan. Deze voedingsstoffen versterken het immuunsysteem, verbeteren de huidgezondheid en ondersteunen het gezichtsvermogen. Mispels gaan nog aan de boom door een fermentatieproces. Daarvoor zijn ze erg hard en niet eetbaar. Mocht je te vroeg een mispel plukken en eten, dan heeft het vruchtvlees een scherp en samentrekkend effect op de smaakpapillen. Na het fermentatieproces wordt het vruchtvlees boterzacht en krijgt een zachtzoete, in de verte licht muffige smaak.

Seizoensgebonden superfood

De eerste mispels zijn in deze tijd al rijp. In groentezaken en supermarkten zijn ze vooral in mei en juni verkrijgbaar. Koop juist in deze maanden dit superfood om lokale economieën te steunen. Heb je zelf een mispelboom in de tuin, wees dan alert: een mispel is op zijn lekkerst als deze al op het randje van het rotproces is aangekomen. Mispels rotten snel. Niet voor niets bestaat de uitdrukking ‘zo rot als een mispel’. Maar wat zijn nu de specifieke gezondheidsvoordelen van de mispel?

  • Rijk aan vitaminen en mineralen: Essentieel voor het immuunsysteem, huid en ooggezondheid.
  • Antioxidanten: Bescherming tegen vrije radicalen, wat helpt bij het verminderen van chronische ziektes en vroegtijdige veroudering.
  • Bevordert de spijsvertering: De aanwezige pectine helpt bij het reguleren van de darmtransit en verbetert de algemene spijsvertering.
  • Hartgezondheid: Ondersteunt door de combinatie van vezels, antioxidanten en kalium het hart en helpt bij het reguleren van de bloeddruk.
  • Ooggezondheid: De vitamine A in níspero is cruciaal voor het voorkomen van aandoeningen zoals maculadegeneratie.
  • Ontstekingsremmende eigenschappen: Nuttig bij het verminderen van ontstekingen en bijbehorende pijn.

Recept voor mispeljam

Je kunt mispels eten als vers fruit, maar de vruchten ook verwerken in zoete en hartige gerechten. Voeg een aantal mispels toe aan je fruit-smoothy of maak er heerlijke jam van. Mispeljam of -gelei is ook heerlijk bij kaas. Of maak een mispel-chutney voor bij je pittige gerechten. Alleen het ontpitten van de vruchten is een tijdrovend klusje.

Voorbereidingstijd: 10 minuten
Kooktijd: 30 minuten
Totale tijd: 40 minuten
Porties: 10 porties van 250 gram
Categorie: Desserts
Keuken: Spaans
Calorieën per portie: 122 kcal

Ingrediënten

  • 750 g mispels
  • 25 ml citroensap
  • 200 g suiker

Bereidingswijze

Begin met het schillen van de 750 gram mispels. Verwijder de pitten en het witte vlies dat de pitten bedekt en snijd ze in stukjes. Doe de gesneden mispels in een pan samen met 25 ml citroensap en 200 gram suiker. Meng alles goed door elkaar en zet de pan op middellaag vuur. Laat het geheel 30 minuten koken, en roer af en toe om te voorkomen dat het aan de bodem vastplakt. Na 30 minuten kun je de ‘plaatstest’ uitvoeren om te zien of de jam klaar is. Deze test doe je door een lepel jam op een koud bord te leggen, een halve minuut te laten afkoelen, en er dan met je vinger een streep door te trekken. Als de jam niet terugloopt, is het klaar. Zo niet, laat het dan nog een paar minuten koken. Haal de pan van het vuur. Als je een jam met stukjes fruit wilt, laat je het zoals het is. Voor een gladde jam zonder stukjes, pureer je het mengsel met een staafmixer. Schep de jam in een schone pot en laat het afkoelen voordat je het consumeert.

Dit vind je misschien ook leuk