Zara brengt per 1 februari kosten in rekening voor retourneren in Spanje

door admin
Zara brengt per 1 februari kosten in rekening voor retourneren in Spanje

Online shoppen; een trend die al langer bestaat maar die door de pandemie in een extreme stroomversnelling is geraakt. Een paar keer klikken en een paar dagen later worden jouw aankopen thuisbezorgd. Mocht iets niet passen of ben je toch iets te impulsief geweest? Dan stuur je het met hetzelfde gemak weer terug naar waar het vandaan kwam. Toch lijkt er een eind te komen aan deze manier van shoppen.

Drie manieren om Zara-items te retourneren in Spanje

In Spanje biedt Zara drie manieren aan om items te retourneren; in de winkel, vanuit huis en via een afhaalpunt. Alle drie de opties bood Zara altijd gratis aan om de drempel om te bestellen zo laag mogelijk te houden. Voor retourneren vanuit huis zal Zara vanaf 1 februari echter 1,95 euro in rekening brengen. Dit bedrag wordt afgetrokken van het bedrag dat uiteindelijk gerestitueerd zal worden. Retourneren via een afhaalpunt en in de winkel blijft voorlopig gratis in Spanje.

Andere Inditex-merken brachten al retourkosten in rekening

Met deze maatregel sluit Zara zich aan bij de andere merken die onder Inditex vallen en die eerder al kosten in rekening brachten om producten terug te sturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho en Lefties. Het ruilen en retourneren in de winkel blijft gratis, zolang het product wordt teruggebracht in hetzelfde land als waar het is gekocht.

In Nederland en België bracht Zara al langer retourkosten in rekening. Het retourneren in een van de Zara-winkels is gratis maar retourneren via een afhaalpunt in Nederland of in België kost ook 1,95 euro. Steeds meer modebedrijven stappen af van het gratis retourneren en brengen kosten in rekening wanneer de klant ervoor kiest om een product niet zelf terug te brengen naar de winkel.

Extra kosten geen effect op aankopen in Spanje

Ondanks het feit dat retourneren eerder gratis was, een maatregel die in het leven was geroepen om mensen vooral te laten kopen en bestellen, lijkt het erop dat het invoeren van kosten om te retourneren geen invloed heeft op de verkoop. Een woordvoerder van Inditex laat aan de Spaanse krant Niusdiario.es weten dat deze nieuwe regel ‘goed is geland’ bij het winkelend publiek en dat het ‘geen enkele invloed heeft gehad op de verkoop’.

CEO Óscar García Maceiras vertelt: “Vanuit het oogpunt van duurzaamheid snapt de consument dat dit een trend is die de komende jaren in de gehele industrie zal worden doorgevoerd. Acceptabele kosten zijn dan ook goed uit te leggen.”

Dit vind je misschien ook leuk