Nieuwe Nationale Prijs voor Stierenvechten zorgt voor verdeeldheid in Spanje

Negen Spaanse regio’s en de Senaat steunen het stierenvechten ondanks afschaffing door de overheid

door Judith Goeree
STierenvechtplatform

Spanje blijft sterk verdeeld over het stierenvechten. Terwijl de Spaanse minister van Cultuur in mei 2024 de Nationale Prijs voor Stierenvechten officieel afschafte, besloten negen autonome regio’s en de Senaat een nieuwe prijs in het leven te roepen. Volgens deze regio’s is stierenvechten een wezenlijk onderdeel van de Spaanse cultuur en traditie, en mag de overheid deze niet censureren.

De beslissing om de prijs voor stierenvechten te behouden, leidt tot felle reacties van zowel voorstanders als tegenstanders. Ondanks de opschudding in heel Spanje, vindt de uitreiking van de prijs plaats op 11 februari in Toledo. De prijs zal later officieel worden overhandigd aan de winnaar in de Senaat in Madrid.

Welke regio’s steunen het stierenvechten en waarom?

De Senaat en negen autonome regio’s willen de prijs behouden als symbool van culturele vrijheid. De steun voor de nieuwe prijs komt uit de autonome regio´s Andalusië, Castilla-La Mancha, Castilla y León, Madrid, Extremadura, Aragón, Murcia, Cantabrië en Valencia.

Deze regio’s, waar het stierenvechten diep geworteld is in de cultuur, zien de traditie als een economische pijler voor Spanje, een belangrijk cultureel erfgoed en een vorm van kunst die moet worden beschermd.

De president van Madrid, Isabel Díaz Ayuso, verklaarde tijdens de presentatie van de nieuwe prijs: “Hoe meer men het stierenvechten probeert te verbieden, hoe meer het zal groeien. Vrijheid is ook een middag in een stierenarena.”

Uit Castilla-La Mancha kwam de reactie dat het stierenvechten “niet uit de culturele wereld mag worden geweerd, omdat het een volkstraditie is die sociale klassen en ideologieën overstijgt.”

Daarnaast heeft de president van Castilla-La Mancha, Emiliano García-Page, zich fel verzet tegen de afschaffing van de prijs. Eerder had het Spaanse Hooggerechtshof geoordeeld dat stierenvechten moest worden opgenomen in het Culturele Jongerenbonussysteem, een subsidie waarmee jongeren culturele activiteiten en producten kunnen bekostigen. Dit werd gezien als een overwinning voor de regio’s die de traditie willen behouden.

Felle kritiek van tegenstanders: “Een stap terug in de strijd tegen dierenmishandeling”

Dierenrechtenorganisaties en progressieve partijen blijven zich verzetten tegen het stierenvechten. PACMA, een Spaanse politieke partij die zich inzet voor dierenrechten, noemt de oprichting van de nieuwe prijs een “onaanvaardbare stap achteruit” in de strijd tegen dierenmishandeling. De partij ziet het als een poging om een uitstervende traditie nieuw leven in te blazen.

Volgens PACMA weigert de meerderheid van de Spaanse bevolking deze praktijken nog langer te ondersteunen. De partij benadrukt dat het burgerinitiatief “No Es Mi Cultura” al 500.000 handtekeningen heeft verzameld om het stierenvechten zijn status als cultureel erfgoed te ontnemen. “Stierenvechten is geen cultuur, maar een wrede traditie die lijden en de dood van dieren verheerlijkt,” stelt PACMA.

El Juli: “Stierenvechten is van het volk”

De bekende Spaanse torero Julián López ´El Juli´, die in 2023 de Nationale Prijs voor Stierenvechten ontving en onlangs met pensioen ging, mengde zich ook in het debat. Tijdens de presentatie van de nieuwe prijs benadrukte hij dat stierenvechten geen politieke kleur kent:

“Er wordt vaak gezegd dat het stierenvechten noch links noch rechts is, maar dat is niet waar. Stierenvechten is zowel rechts als links. Want stierenvechten behoort toe aan het volk, aan het hele volk. En daarin ligt zijn grootsheid, zijn relevantie en ook zijn onverwoestbare karakter.”

Met deze uitspraak reageerde El Juli op de voortdurende politisering van het debat over stierenvechten. Hij benadrukte echter dat de kunstvorm een diepe historische en sociale betekenis heeft in Spanje.

De geschiedenis van het stierenvechten in Spanje

Het stierenvechten of ´tauromaquia´ is een eeuwenoude traditie die diep verankerd is in de Spaanse cultuur. De oorsprong ervan gaat terug tot de Romeinse tijd, maar kreeg zijn moderne vorm in de 18e eeuw met de introductie van de stijl die we vandaag de dag kennen.

In de loop der jaren groeide de zogenaamde ´corrida´ uit tot een belangrijke culturele en artistieke uiting. Torero´s zoals Manolete, José Tomás en El Juli werden nationale iconen.

Toch kent het stierenvechten in Spanje de afgelopen decennia steeds meer tegenstanders. In Catalonië werd het in 2010 verboden, al werd dit later juridisch teruggedraaid. Ook op de Canarische Eilanden is de praktijk verboden. Bovendien keren veel jongeren zich af van de traditie, wat de toekomst van de corrida onzeker maakt.

Blijft het stierenvechten bestaan?

Ondanks de sterke tegenstand blijft het stierenvechten voorlopig overeind in Spanje. De negen regio’s en de Senaat tonen met de nieuwe Nationale Prijs voor Stierenvechten dat ze vastberaden zijn om de traditie te beschermen.

Tegenstanders blijven echter druk uitoefenen om het stierenvechten definitief te verbieden. De strijd tussen cultuur, traditie en dierenrechten verdeelt Spanje meer dan ooit. De toekomst van de tauromaquia hangt dan ook af van de publieke opinie, politieke beslissingen en de veranderende culturele waarden van de Spaanse samenleving.

Lees ook: Overweldigende steun in Spanje voor afschaffing prijs voor stierenvechten