Renfe introduceert low-cost AVE tussen Madrid en Barcelona

door admin
Renfe introduceert low-cost AVE tussen Madrid en Barcelona

Aanvankelijk zal de AVLO in beide richtingen twee keer per dag vertrekken. Al in de eerste weken zal deze frequentie worden opgevoerd naar drie tot vier treinen per dag. Eind volgend jaar zullen er dagelijks vijf treinen rijden op het traject Madrid-Barcelona.   

Vertrekpunten van deze nieuwe treinlijn zijn station Sants in Barcelona en Atocha in Madrid. Renfe rekent het eerste jaar op een miljoen reizigers die nu voor dit traject nog gebruik maken van de auto of de bus.

Een treinkaartje kost tussen de 10 en 60 euro, afhankelijk van de vraag naar kaartjes op het moment van aankoop. Nu betalen reizigers voor een standaard treinticket voor het traject Madrid-Barcelona tussen de 41 en 152 euro. De nieuwe AVLO-trein biedt een gemiddelde korting van 60% op de huidige tarieven waarbij de korting kan oplopen tot 90%. Voor kinderen tot 14 jaar geldt een speciaal vast tarief van 5 euro.

AVLO als goedkoop alternatief voor wegvervoer

Het is voor het eerst dat Renfe een low-cost-treindienst uitvoert. Om te ondervinden hoe de markt op het aanbod reageert, is besloten al in het voorjaar van start te gaan en niet te wachten tot december, het moment waarop de vrijemarktwerking in deze sector van kracht gaat. De miljoen reizigers waar Renfe op hoopt bestaan naar verwachting uit jongeren en gezinnen die nu voor dit traject de auto of de bus gebruiken. Momenteel reizen jaarlijks 10 miljoen mensen tussen Madrid en Barcelona, waarvan 4 miljoen dit doen met auto of de bus. Nog eens vier miljoen doen dit met de AVE en 2 miljoen mensen kiezen voor het vliegtuig.

Wat kunnen reizigers verwachten?

De AVLO-trein zal geen eersteklas hebben en de beenruimte is gelijk aan die van de huidige AVE-treinen. Er is geen cateringservice aan boord, de dienstverlening bestaat uit minimaal één medewerker die de reizigers kan helpen met advies over hun reis en er is een optie voor betaalde wifi. Vanaf april 2021 zal nog een nieuwer treinmodel worden ingezet met meer dan 100 extra zitplaatsen.

Dit vind je misschien ook leuk