Ryanair noemt Spaanse minister ‘clown’ in grote kortingsactie

Boete van 107 miljoen euro wegens handbagagebeleid vormt aanleiding tot geschil

door Else BeekmanElse Beekman

Met 179.000 stoelen voor 19,99 euro heeft Ryanair een nieuwe campagne gelanceerd waarin de Ierse luchtvaartmaatschappij hard uithaalt naar de Spaanse minister van Consumentenzaken, Pablo Bustinduy. De aanleiding? Een boete van maar liefst 107 miljoen euro van Spanje voor het schenden van passagiersrechten. De campagne heeft direct voor veel ophef gezorgd, want Ryanair schuwt harde woorden niet en noemt de minister onder andere een ‘payaso’ (clown).

Ryanair staat bekend om zijn scherpe marketingcampagnes, maar deze keer gaat de luchtvaartmaatschappij nog een stap verder. In een nieuwe advertentie stelt Ryanair Bustinduy letterlijk af als een clown. De campagne moedigt klanten aan om snel ‘gekke prijzen’ te boeken voordat de minister, die ze neerzetten als een ‘payaso’ (clown), de prijzen verhoogt.

YouTube player

De boete waar Ryanair in de campagne naar verwijst, heeft de Spaanse regering opgelegd aan verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder de Ierse prijsvechter. De sanctie werd uitgedeeld omdat deze maatschappijen passagiers extra laten betalen voor handbagage. Volgens de Spaanse wet zou dat verboden zijn.

O’Leary: ‘Minister is een gekke communist’

Ryanair-topman Michael O’Leary nam geen blad voor de mond en liet zich in harde bewoordingen uit over Bustinduy. Volgens persbureau Europa Press noemde hij de Spaanse minister onder andere een ‘gekke communist’ en stelde dat de boete ‘volledig verzonnen’ is. Volgens O’Leary houdt Ryanair zich aan Europese regelgeving en heeft de Spaanse overheid geen recht om zich te mengen in de prijsbepaling van vliegtickets.

Ook haalde hij uit naar de Spaanse luchthavenbeheerder Aena, waarmee Ryanair al langer overhoop ligt over luchthavenbelastingen. Hij beweerde dat Ryanair met 60 miljoen passagiers per jaar de Spaanse economie juist ten goede komt en dat de boete vooral een politieke beslissing is.

Impact op het toerisme

De CEO van Ryanair verdedigde zijn luchtvaartmaatschappij en andere luchtvaartmaatschappijen door te stellen dat ze het toerisme in Spanje hebben getransformeerd door de tarieven drastisch te verlagen. Dit kan alleen worden bereikt door beleid in te voeren dat het gedrag van passagiers verandert, zoals reizen met minder ingecheckte bagage en handbagage, en door passagiers die bereid zijn te betalen voor hun favoriete zitplaats deze mogelijkheid te bieden.

Minister Bustinduy blijft bij zijn standpunt

Pablo Bustinduy reageerde kalm op de uitlatingen van O’Leary. Hij benadrukte dat het zijn plicht is om de rechten van consumenten te beschermen. ‘Geen enkele lastercampagne of belediging zal mij afleiden van dat doel,’ verklaarde de minister. Hij blijft van mening dat luchtvaartmaatschappijen niet zomaar extra kosten mogen rekenen voor handbagage en wil de boete niet terugdraaien.

Handbagage en hogere ticketprijzen

Een belangrijk punt van discussie is het handbagagebeleid van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij stelt dat gratis handbagage voor iedereen zou leiden tot hogere ticketprijzen. Volgens O’Leary moeten passagiers nu betalen voor een grotere koffer, terwijl mensen die alleen met een kleine tas reizen goedkoper uit zijn. Hij waarschuwde dat het verplicht toestaan van gratis handbagage uiteindelijk zou resulteren in duurdere vluchten voor iedereen.

Daarnaast wees O’Leary erop dat Ryanair slechts een beperkt aantal passagiers per vlucht toestaat om handbagage mee te nemen. Momenteel kan slechts 41% van de passagiers een ‘priority’-ticket kopen, waarmee zij hun handbagage in de cabine mogen meenemen.

Investeringsplannen blijven overeind

Ondanks de felle woorden en de opgelegde boete blijft Ryanair investeren in Spanje. Het bedrijf heeft aangekondigd 5 miljard euro te willen steken in uitbreidingen, al waarschuwde O’Leary dat deze investeringen mogelijk meer naar grotere luchthavens zullen gaan in plaats van naar kleinere, minder gebruikte luchthavens. Ondertussen is het bedrijf bases op drie kleinere Spaanse luchthavens deels aan het ontmantelen vanwege het geschil met Aena over de luchthavenbelasting. Zo probeert de maatschappij druk uit te oefenen op Aena om deze te verlagen.

De goedkope tickets zijn overigens binnen de komende vier dagen bij Ryanair te boeken voor reizen tussen 11 februari en 31 maart van en naar bestemmingen in Spanje, zoals O’Leary zelf in de video meedeelt.