Ryanair schrapt 12 routes en 800.000 stoelen in Spanje voor de zomer 2025

"Buitensporige tarieven" van Aena reden van de beslissing

door Elize van LoonElize van Loon
Ryanair stops ERTE

Ryanair heeft besloten om 12 routes en 800.000 stoelen voor haar zomerdienstregeling van 2025 te schrappen, de activiteiten op twee luchthavens te staken en ze op nog eens vijf luchthavens te verminderen. Als redenen noemt de Ierse lagekostenmaatschappij het gebrek aan effectiviteit “van de stimuleringsplannen en de “buitensporige heffingen” van Aena, die zij beschuldigt van een “monopolie”.

Ryanair stopt met vluchten van en naar Jerez de la Frontera(Cádiz) en Valladolid en vermindert het verkeer in Vigo, Santiago de Compostela, Zaragoza, Asturias en Santander.

Kritiek van Ryanair op Aena

Zoals de CEO van de maatschappij, Eddie Wilson, donderdag tijdens een persconferentie uitlegde, is de kritiek van Ryanair dat de maatregelen van Aena “ineffectief” zijn en niet bijdragen aan de doelstellingen van de regering om meer verkeer op de regionale luchthavens van Spanje te krijgen.

Impact op regionale luchthavens

Wilson zei dat Aena’s “buitensporige” heffingen en gebrek aan “levensvatbare” stimuleringsmaatregelen schadelijk zijn voor regionale luchthavens, hun groei beperken en gebieden met luchthavencapaciteit verspillen. “Deze luchthavens hebben de nodige infrastructuur en veiligheid, maar wat ze niet hebben is de juiste prijsinfrastructuur,” voegde hij eraan toe.

Vermindering van vluchten en stoelen

Ryanair heeft daarom besloten om de activiteiten op Jerez de la Frontera en Valladolid te staken, een vliegtuig uit Santiago de Compostela terug te trekken en het verkeer op Vigo (-61%), Santiago de Compostela (-28%), Zaragoza (-20%), Asturias (-11%) en Santander (-5%) te verminderen.

Verplaatsing naar andere markten

In totaal zal het bedrijf zijn capaciteit op regionale luchthavens tijdens het komende zomerseizoen met 18% verminderen omdat het van mening is dat de regionale luchthavens van Aena minder concurrerend zijn dan hun Europese tegenhangers. Het vliegverkeer moet zich dan ook verplaatsen naar andere plaatsen zoals Zweden, Kroatië, Hongarije en Marokko. Dit is bovendien relevant vanwege de huidige omstandigheden op de luchtvaartmarkt, met Airbus en Boeing die vliegtuigleveringen uitstellen vanwege problemen met de toeleveringsketen en, in het geval van Boeing, interne problemen.

Groei op andere Spaanse luchthavens

De groei zet wel door op de luchthavens die het toelaten, zoals Málaga, Alicante en Reus, met een netto groei van 1,5 miljoen stoelen voor het seizoen. Hij wees er echter op dat groei in Madrid en Barcelona onmogelijk is omdat beide luchthavens vol zitten.

Reactie van Aena

Aena heeft gereageerd door de Ierse maatschappij te beschuldigen van het inzetten van “valse argumenten” met de bedoeling om het publiek te “verwarren” en “druk uit te oefenen”. De luchthavenbeheerder wees erop dat er wel stimulansen zijn voor regionale luchthavens, waar de luchthavenbelastingen ongeveer 2 euro per passagier bedragen. Aena verwijt Ryanair dat het bedrijf heeft besloten om te blijven groeien op grote luchthavens, waar de belastingen niet worden gesubsidieerd, hoewel ze “de laagste in Europa” zijn.

Boete voor handbagage

De CEO van Ryanair is donderdag ook ingegaan op de boete die het ministerie van Consumentenzaken heeft opgelegd aan verschillende luchtvaartmaatschappijen voor het vragen van geld voor de handbagage. Voor Ryanair bedraagt de boete 107 miljoen euro. Wilson vindt dit een “domme beslissing” omdat het geen zin heeft om passagiers te laten betalen voor een dienst die ze niet gebruiken. Bovendien legde hij uit dat het onmogelijk is om voor elke passagier een koffer mee te nemen in vliegtuigen omdat daar geen ruimte voor is. Hij was er daarom van overtuigd dat het initiatief “uiteindelijk niet doorgaat” zodra het op Europees niveau wordt geanalyseerd, maar waarschuwde dat de ticketprijzen zullen stijgen als het tegenovergestelde gebeurt.

Lees ook: De regels voor handbagage bij je reis naar Spanje