Een populaire slager op TikTok heeft onlangs een veelvoorkomende oplichtingspraktijk in Spaanse slagerijen onthuld die veel consumenten zou kunnen benadelen. In een video legt de slager, bekend als @elcarnicerotiktoker, uit hoe klanten vaak betalen voor vlees dat ze niet eens meenemen naar huis.
De video is al meer dan 1 miljoen keer bekeken. Volgens de slager begint de oplichting wanneer klanten bijvoorbeeld een kipfilet bestellen en vragen deze in plakjes te laten snijden. “Je vraagt om een kipfilet en de slager weegt het alvorens de stukken kip schoon te maken. Vervolgens begint hij of zij met het verwijderen van stukken die als afval worden beschouwd, zoals kleine stukjes kraakbeen of overtollig vet. Het probleem? Deze delen werden al gewogen en berekend in de prijs, ondanks dat de klant ze uiteindelijk niet mee naar huis neemt.
@elcarnicerotiktoker La mayor estafa en la historia de las carnicerias #aprendeconjerry #chuletacity #pechugapollo
“Ze halen er dingen vanaf die je niet gaat consumeren, terwijl je er wel voor betaalt,” vertelt de verontwaardigde slager. “Het kan gaan om kleine hoeveelheden, maar aan het einde van het jaar is dat een aanzienlijk bedrag.” Hij benadrukt bovendien dat hij deze veelvoorkomende praktijk in vrijwel alle slagerijen die hij in Spanje bezocht heeft gezien.
Gebrek aan transparantie
Deze manier van werken is volgens de slager niet eerlijk tegenover de klant. Hij legt uit dat hij zelf altijd pas weegt nadat hij het vlees volledig heeft bewerkt, zodat klanten alleen betalen voor het deel dat ze daadwerkelijk meenemen. “Weinig slagers doen dit zo,” stelt hij. Klanten betalen bij de praktijk van het eerst wegen en daarna bewerken van het vlees uiteindelijk ongemerkt ook voor het afval.
De video leverde veel reacties op. Consumenten realiseren zich plotseling dat ze wellicht al jaren op deze manier worden benadeeld of gewonweg opgelicht. Anderen waarderen de openheid van de TikTok-slager en spreken hun verontwaardiging uit over deze oneerlijke praktijk.
Oproep aan collega’s om eerlijker te zijn
De slager roept collega’s op om eerlijker te zijn tegenover hun klanten en te stoppen met deze praktijk. Hij wijst erop dat consumenten misschien niet direct veel verschil merken, maar dat eerlijkheid op de lange termijn belangrijker is. “Het gaat niet om een klein bedrag, het gaat om vertrouwen,” aldus de slager. “Wat ik jullie vertel, maakt me echt boos.”