Spanje: een groeiende hub voor technologiebedrijven in Europa

door admin
Spanje: een groeiende hub voor technologiebedrijven in Europa

Om dat aan te tonen doen ze diverse investeringen, die het bedrijfsleven moeten helpen om sneller naar digitalisatie toe te kunnen werken. Daarbij wordt de aandacht vooral gericht op kleinere bedrijven, en terecht. Zij zullen deze hulp namelijk het hardst nodig hebben om niet achter te gaan lopen. 

Succesvol zijn in het buitenland

Spanje mag als een prima voorbeeld worden gezien van een land wat digitalisering serieus opneemt. Zo werd er in 2021 door de Spaanse overheid maar liefst 4,6 miljard euro uitgetrokken voor de digitalisering van de midden- en kleinbedrijf (MKB) sector. Bijna de helft van alle kleine en middelgrote ondernemingen in het land kan daarmee worden geholpen om sneller de weg van digitalisatie in te slaan. Het gaat in totaal om meer dan 1,3 miljoen ondernemingen.

Dit geeft aan dat de overheid in Spanje er alles aan doet om digitalisering te versnellen. Dergelijke grote investeringen maken het voor buitenlandse bedrijven direct nog interessanter om de Spaanse markt op te gaan. Met een goede internationale seo strategie in combinatie met deze lokale initiatieven wordt het en makkelijker zaken doen in landen als Spanje, en kun je er door potentiële klanten snel beter gevonden worden online.   

Kiezen voor de juiste marketingstrategie

Van Spanje zelf lijkt het een enorm slimme zet om vol in te zetten op digitalisatie. Ten eerste moet dit op korte termijn gebeuren en ten tweede kunnen ze op deze manier nog een aantal andere Europese landen te slim af zijn. Het land staat bijvoorbeeld in de top 5 van meest populaire landen in Europa voor fintech startups, wat een mooie bevestiging is dat het beleid de goede kant opgaat.

Een bedrijf laten digitaliseren is een hele grote stap de goede richting op, maar dat is nog niet alles. Het is immers net zo belangrijk dat het online goed vindbaar is. Het is leuk om een website te beginnen, maar wanneer zoekmachines deze niet of nauwelijks goed kunnen indexeren heb je er niet zoveel aan. Daarom is de juiste marketingstrategie essentieel. Veel kleine en middelgrote ondernemingen zullen naast digitaliseren ook aandacht moeten schenken aan en investeren in linkbuilding en een goede SEO strategie.   

Digitalisatie is belangrijker dan ooit

De Spaanstalige markt is voor veel bedrijven ongekend interessant. Zo wordt er Spaans gesproken door honderden miljoenen mensen ter wereld in tientallen landen. Alleen dat maakt het al voor veel internationale bedrijven interessant om deze markt verder te verkennen. Als er dan ook nog eens veel wordt geïnvesteerd in digitalisering zoals in Spanje zelf, maakt dit het nog aantrekkelijker en is het ook makkelijk om in te stappen. 

Als technologiebedrijf kun je in Spanje dus prima te werk gaan. Wanneer je ook nog eens graag wilt uitbreiden naar andere landen en bijvoorbeeld actief wilt zijn op de Latijns-Amerikaanse markt, wordt dat op deze manier alleen maar gemakkelijker. Daarom biedt de versnelde digitalisering waar Spanje in de afgelopen jaren op heeft ingezet heel veel bedrijven ontzettend veel kansen.

Dit vind je misschien ook leuk