Spanje gaat verder met betaalregeling voor gebruik van snelwegen

door admin
Spanje gaat verder met betaalregeling voor gebruik van snelwegen

Het betaalsysteem vormt een onderdeel van het corona-herstelplan. Het directoraat-generaal Snelwegen dat onder het ministerie van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda valt, heeft de openbare adviseur Ineco opdracht gegeven om rapporten op te stellen. Op basis van die rapporten moet een nieuw financieringssysteem voor snelwegen worden beoordeeld. Dat blijkt volgens de krant El Periodico uit documenten die zijn gepubliceerd op het contractportaal. 

Bekijk ook: Spaanse regering wil in 2024 tol invoeren op alle autowegen

De kosten van deze diensten bedragen 1,4 miljoen euro en de vastgestelde looptijd is 10 maanden. Ineco heeft de diensten van KPMG Abogados al gecontracteerd. Een bedrag van 89.000 euro wordt betaald voor het uitvoeren van de juridische advies- en consultancydienst die gespecialiseerd is in fiscale zaken op het gebied van wegen, als onderdeel van dit contract, aldus Europa Press.

De regering is al procedures gestart om de verschillende mogelijkheden te bestuderen om vanaf 2024 een nieuw pay-per-use-systeem op snelwegen in te voeren. Dit is reeds beloofd aan Brussel in ruil voor het ontvangen van Europese fondsen ter waarde van 70 miljard euro.

Niet meest gunstige moment

Minister Sánchez van Transport heeft bij verschillende gelegenheden verklaard dat “dit een kwestie zal zijn waarover overeenstemming moet worden bereikt met de hele samenleving en de rest van de politieke krachten” en “In deze context moeten we aandacht besteden aan de economische situatie van een van de meest getroffen sectoren, namelijk het vervoer, en nu lijkt niet het meest gunstige moment te zijn. De regering blijft onderzoeken wat de beste alternatieven zijn om om het wegennet met hoge capaciteit in stand te houden. Gezien de omstandigheden zal het op korte termijn moeilijk zijn om een betaalsysteem te implementeren gezien de huidige moeilijke economische situatie die verergerd is door de invasie van Oekraïne door Rusland”, aldus zei Sánchez eerder in juni hierover al. Wel bevestigde ze opnieuw dat de maatregel uiteindelijk zal worden ingevoerd. 

Afstemming met de EU

De regering verdedigt dat dit plan beantwoordt aan de specifieke aanbevelingen aan Spanje in het kader van het Europees Semester 2019-2020 en aan de afstemming op de strategische agenda’s van de Europese Unie, waarvan de meeste landen (Italië, Frankrijk of Portugal, voor voorbeeld) al tolgelden over de hele linie toepassen. 

Geld nodig voor onderhoud van het snelwegennet

Met de maatregel wil de regering het tekort dekken voor het onderhoud van het snelwegennet. ’Met een landelijk wegennet van meer dan 26.466 kilometer, waarvan 12.000 kilometer snelwegen, hebben we het meest uitgebreide wegennet van Europa. De onderhoudskosten nemen toe en die kunnen niet langer uit de begroting worden betaald’, staat in het plan. De maatregel is in eerste instantie alleen bedoeld voor auto(snel)wegen, maar de regering overweegt uitbreiding tot het hele wegennetwerk. De invoer van tol van gemiddeld 4 cent per kilometer betekent dat je voor een rit van 100 kilometer 4 euro moet betalen.

Dit vind je misschien ook leuk