Spanje geeft gemeenten geld om massagraven uit burgeroorlog te openen

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Spanje geeft gemeenten geld om massagraven uit burgeroorlog te openen

Om deze subsidie ​​te ontvangen, moet de Spaanse Federatie van Gemeenten en Provincies FEMP een ‘herstelplan voor democratisch geheugen’ opstellen waarin de acties worden gedefinieerd. Dit herstelplan moet worden goedgekeurd door het ministerie van Democratisch Geheugen. De FEMP ontvangt hiervoor een directe subsidie van 750.000 euro. Hiermee kunnen gemeenten graven opsporen, openen en slachtoffers van het Franco-regime identificeren.

De regering stelt zich onder meer met deze subsidie tot doel om duizenden slachtoffers van de dictatuur op te graven uit de massagraven verspreid over Spanje. Er zullen plattegronden worden gemaakt van de massagraven en DNA-banken om de identiteit van de doden te achterhalen. 

Experts schatten dat er op Spaans grondgebied meer dan 3.000 massagraven zijn. Ongeveer 740 hiervan zijn sinds 2000 opgegraven, waardoor ongeveer 114.000 lichamen in 2500 meer graven zijn achtergelaten.

De nieuwe Wet op Democratisch Geheugen bouwt voort op een wet uit 2007 van de linkse regering van toenmalig premier Zapatero, de zogenoemde Wet van het Historisch Geheugen. Die had als doel hommages aan de dictatuur onder Franco op openbare plaatsen – straatnamen of monumenten – te verwijderen. Tijdens de daaropvolgende regeringen van premier Rajoy van de rechtse Partido Popular (wier voorganger indertijd werd opgericht door een gewezen minister van Franco) werd de wet nauwelijks in de praktijk omgezet.

Lees ook: Spanje verbiedt Franco stichting en ontneemt beulen alle benoemingen