Spanje sluit januarimaand af met hoogste aantal verkeersdoden in tien jaar

door admin
Spanje sluit januarimaand af met hoogste aantal verkeersdoden in tien jaar

Sinds januari 2012, toen 102 dodelijke verkeersslachtoffers vielen, was de maand januari niet zo slecht. Dit meldde de Spaanse verkeersdienst DGT, die voortaan maandelijks verslag wil uitbrengen over de ontwikkeling van het aantal ongevallen op de Spaanse wegen. Opmerkelijk is dat de stijging plaatsvond in een rustige januarimaand, met 1% minder langeafstandsbewegingen dan in januari 2019.  

Stijging op snel- en autowegen

De stijging van het aantal ongevallen deed zich vooral voor op snel- en autowegen. In de weekenden vielen veel slachtoffers doordat auto’s van de weg af raakten. Daarbij speelden factoren als snelheid, afleiding en alcoholgebruik mee, verklaarde de directeur van het waarnemingscentrum voor de verkeersveiligheid van het Directoraat-generaal Verkeer, Álvaro Gómez. DGT wees op de forse stijging van de slachtoffers op snelwegen of autowegen ten opzichte van januari 2019. Het aantal steeg van 15 doden in januari 2019 tot een totaal van 39 in deze eerste maand van 2022. Op interlokale wegen vielen 61 doden, tegenover 58 in januari 2019. Het aantal slachtoffers dat verongelukte doordat hun voertuig van de weg afraakte, voornamelijk van snelwegen en autowegen, steeg van 24 in 2019 naar 36 in januari dit jaar.

Vervoermiddel en veiligheidsmaatregelen

Het aantal dodelijke ongevallen met personenauto’s is het sterkst gestegen. In januari 2019 waren er 35 dodelijke slachtoffers tegenover 49 dit jaar. Het cijfer voor kwetsbare weggebruikers bleef stabiel met 28 doden. In januari 2022 waren 14 van de 100 verkeersdoden motorrijders, 11 voetgangers, 6 bestuurders van een bestelwagen, 5 van een vrachtwagen van meer dan 3.500 kilo, 3 van een fiets, 1 van een vrachtwagen tot 3.500 kilo en van 11 slachtoffers is het onbekend met welk voertuig zij aan het verkeer deelnamen.  Elf dodelijke slachtoffers droegen geen veiligheidsgordel op het ogenblik van het ongeval en één dodelijk slachtoffer reed zonder helm op een fiets. 

Verschillen tussen autonome regio’s 

Tussen de autonome regio’s waren grote verschillen te zien. Andalusië, Valencia en Castilië-La Mancha vertoonden een aanzienlijke stijging ten opzichte van de cijfers van januari 2019. Concreet kwamen in de regio Andalusië in januari 24 mensen om het leven bij verkeersongevallen, tegenover 13 in januari 2019. Daarna volgden regio Valencia met 16 (zes in 2019), Castilië-La Mancha met 14 (vier in 2019), Catalonië met 12 (acht in 2019), Galicië met zeven (vier in 2019), Castilië en Leon met zes (twee in 2019), de Gemeenschap Madrid met vijf (drie in 2019), de Balearen met vier (vijf in 2019) en Extremadura met drie dodelijke slachtoffers (twee in 2019). 

In Aragón zijn afgelopen januari twee mensen om het leven gekomen in het verkeer (zes in 2019), twee in Asturië (drie in 2019), twee in Murcia (drie in 2019) en twee in Baskenland (één in 2019), één in Navarra (nul in 2019). Dat waren er nul op de Canarische Eilanden (acht in 2019), in Cantabrië (twee in 2019), in La Rioja (drie in 2019), in Ceuta (nul in 2019) en in Melilla (nul in 2019). 

Dit vind je misschien ook leuk