Spanje bezet met 1,7 miljoen ontrouwen de zevende plaats van de 40 onderzochte landen wereldwijd en laat landen als Frankrijk, Duitsland en Italië achter zich. Achter mensen die vreemdgaan blijkt een bloeiende industrie te zitten. Honderdduizenden mensen geven geld uit – sommigen meer dan anderen afhankelijk van interesse, portemonnee en vrijgevigheid, aan die heimelijke relatie.
Een affaire hebben lijkt op basis van onderzoeken economisch voordeliger dan een scheiding. Een echtscheiding kost gemiddeld 3,6 keer meer dan een affaire. Ashley Madison, een datingplatform voor getrouwde mensen, laat aan El País zien dat een minnaar onderhouden jaarlijks ongeveer 4.657 euro kost, tegenover 16.588 euro voor een scheiding.
Aanzienlijke markt voor ontrouw
Er is een aanzienlijke markt voor ontrouw in Spanje. Niet alleen mannen, maar ook steeds meer vrouwen geven geld uit aan hun geheime relaties.
Het is natuurlijk lastig te bepalen hoeveel mensen een geheime relatie hebben en wat ze eraan uitgeven. Echter, enquêtes geven een beeld: 42% van de Spaanse mannen en 31% van de vrouwen geven toe ooit ontrouw te zijn geweest.
De prijs van passie
Affaires vereisen niet alleen geheimhouding, maar ook een budget voor reizen, geschenken en attenties, zoals bloemen, chocolade, lingerie en seksspeeltjes. Volgens Ashley Madison’s schattingen gaat het jaarbudget van de gebruikers naar hotels, etentjes, cadeaus en persoonlijke verzorging. Opvallend zijn ook de uitgaven aan cadeaus voor de officiële partner om argwaan te voorkomen.
Bedrijven die helpen ontrouw te verbergen
Gleeden, een ander platform voor mensen die op zoek zijn naar spanning buiten hun vaste relatie, schat dat de meeste ontrouwen tussen de 50 en 150 euro per maand uitgeven aan hun minnaars, met uitschieters die meer dan 500 euro spenderen. Een weekend vol passie vereist meer dan alleen de hotelkosten; sommigen huren zelfs bedrijven in om geloofwaardige alibis te creëren voor hun afwezigheid van huis.
Zo een bedrijf is Coartada. Het bureau werd 25 jaar geleden in Duitsland opgericht en kwam twee jaar geleden in Spanje. “In Spanje hebben we gemiddeld één tot vijf klanten per dag. In Duitsland zijn er nog veel meer omdat we daar beter bekend zijn”, zegt Laura González. Het bedrijf is van mening dat platforms voor seks of flirten (Tinder, OnlyFans…) zijn groei hebben geholpen. Coartada helpt klanten hun dubbelleven te organiseren. Daartoe maakt het gebruik van andere bedrijven en van acteurs. Het biedt zelfs een leugendetector met valse resultaten in geval een affaire door de vaste partner wordt ontdekt.
Geen spijt
Hoewel de profielen van mensen die deze diensten gebruiken divers zijn, ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 30 en 60 jaar, met een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. Studies tonen aan dat velen geen spijt hebben van hun affaires en geloven dat deze hun primaire relatie zelfs verbeteren, vaak gekoppeld aan seksuele tevredenheid.
Lees ook: Bijna een derde van de mannen in Spanje heeft betaalde seks gehad