Steden in Spanje mogen verkeer in centrum weren met congestieheffing

door admin
Steden in Spanje mogen verkeer in centrum weren met congestieheffing

Hier moeten bestuurders van gemotoriseerde voertuigen al betalen om door het centrum van de stad te rijden. Dat geldt niet voor bewoners van het gebied of voor bezorgers. In Londen bijvoorbeeld kost rijden door het centrum voor alle overige automobilisten en motoren omgerekend 18 euro per dag.

Volgens het Spaanse ministerie van Transport hadden al verschillende gemeentes verzocht om de congestieheffing te mogen invoeren. Daarvoor is een wetswijziging noodzakelijk en deze is afgelopen dinsdag in de ministerraad goedgekeurd. De wetswijziging is van toepassing op alle Spaanse steden, maar gemeenten mogen zelf kiezen of zij deze heffing in lage-emissiezones gaan invoeren. 

Milieu-etiketering

Lage-emissiezones, ZBE in het Spaans, zijn gebieden in stadscentra waar vervuilende voertuigen worden geweerd ter verbetering van de luchtkwaliteit. Hiervoor heeft de Spaanse verkeersdienst DGT een etikettensysteem ingevoerd. Voertuigen met een benzinemotor van vóór het jaar 2000 en dieselvoertuigen van vóór 2006 krijgen geen milieuetiket. Etiket B is er voor alle benzinevoertuigen met bouwjaar 2000 tot en met 2006 en dieselvoertuigen uit bouwjaar 2006 tot en met 2013. Milieuetiket C krijgen alle benzinevoertuigen van na 2006 en dieselvoertuigen van na 2014. Alle hybride voertuigen krijgen een etiket ‘eco’ en elektrische en hybride voertuigen die meer dan 40 kilometer kunnen rijden zijn voorzien van etiket ‘cero’. 

Momenteel kent Spanje nog maar twee ZBE’s, één in Madrid en één in Barcelona. Volgens de klimaatwet moeten de 149 gemeenten in Spanje met meer dan 50 duizend inwoners nog voor het einde van dit jaar een ZBE hebben ingevoerd. 

Effectief

Londen was een van de eerste Europese steden waar de congestieheffing in het centrum werd ingevoerd. Dat gebeurde in 2003 met een tarief van 5 euro. Inmiddels kost het voor alle bestuurders van voertuigen als gezegd 18 euro om op werkdagen tussen 07:00 uur ’s morgens en 18:00 uur ’s avonds door het centrum te rijden. Voor bewoners in het centrum geldt een korting van 90 procent. Deze maatregel heeft het gewenste effect gehad want het verkeer in het centrum is in twee decennia met meer dan een derde gereduceerd. 

Het gemeentebestuur van Barcelona overweegt de congestieheffing als de huidige lage-emissiezones niet de gewenste vervuilingsreductie opleveren. Eerst wil de gemeente nog het huidige ZBE-plan afronden. Vanaf 1 juli dit jaar zijn de ZBE-regels ook van toepassing op alle bussen en touringcars.  

Transformatie stedelijke mobiliteit

De nieuwe Wet voor Duurzame Mobiliteit en Transportfinanciering stimuleert gemeenten in Spanje om in duurzaam vervoer te investeren zoals het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. “De nieuwe wet moet goede alternatieven bieden voor de eigen auto en een transformatie bewerkstelligen van de stedelijke mobiliteit”, melden bronnen van het ministerie van Transport. 

Dit vind je misschien ook leuk