Vanaf 28 oktober 2024 zal een landelijke staking in het wegvervoer plaatsvinden, die zich richt op het transport van zowel goederen als passagiers. Vakbonden CCOO en UGT hebben bijna een half miljoen werknemers opgeroepen om het werk neer te leggen, waaronder vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs.
De staking dreigt grote impact te hebben op belangrijke dagen zoals Black Friday en de kerstvakantie als er geen akkoord wordt bereikt.
Eis tot vervroegde pensionering
De staking is uitgeroepen omdat vakbonden al meer dan 20 jaar aandringen op het vervroegen van de pensioenleeftijd voor chauffeurs. Dat verzoek wordt volgens hen systematisch geblokkeerd door de regering en werkgeversorganisaties. De vakbonden wijzen op de hoge risico’s van ongevallen in de sector en de gevolgen hiervan voor de gezondheid en levenskwaliteit van werknemers.
Data van de staking
De staking is gepland op verschillende strategische dagen: 28 oktober, 11, 28 en 29 november, en 5 en 9 december. Indien er tegen 23 december geen akkoord wordt bereikt, dreigt de staking voor onbepaalde tijd door te gaan. Dat kan leiden tot chaos tijdens de drukke kerstperiode.
Gevolgen voor consumenten
Als transporteurs hun werk neerleggen, kan dat aanzienlijke gevolgen hebben voor zowel particulieren als bedrijven. Vertragingen in het wegvervoer kunnen leiden tot problemen met pakketbezorgingen. Dat kan vooral rond Black Friday voor problemen zorgen, wanneer veel mensen gebruik maken van kortingen. Daarnaast kunnen buspassagiers ook te maken krijgen met ernstige verstoringen in het openbaar vervoer, met name tijdens de feestdagen in december. Als de staking voortduurt, dreigt Spanje een feestperiode tegemoet te gaan met grootschalige verstoringen in het transport, wat zowel de levering van producten als het openbaar vervoer kan lamleggen.
Eerdere transportstakingen
In de afgelopen jaren heeft Spanje verschillende transportstakingen meegemaakt die grote impact hadden op de economie en het dagelijks leven. Een van de meest ingrijpende stakingen was die van maart 2022, die 12 dagen duurde en het transport van goederen vrijwel volledig lamlegde. De stijgende brandstofprijzen en slechte arbeidsomstandigheden van chauffeurs vormden de oorzaak van de onvrede en leidden tot deze staking. Het leidde bovendien tot een stilstand in veel bedrijven. Ook verhoogde het de druk op de regering om met de transportsector te onderhandelen. Hoewel de staking van februari 2024 minder impact had, onderstreepte deze de voortdurende ontevredenheid in de sector. Er traden verstoringen op in de toeleveringsketen. Bedrijven leidden economische verliezen en de druk op de politiek nam toe om veranderingen door te voeren in de arbeidsvoorwaarden.