Bovendien bereiden de eerste bedrijven in de levensmiddelensector hun eerste ERTE’s (tijdelijke ontslagregeling) voor. Dinsdag waarschuwde zuivelfabrikant Danone voor de moeilijkheden bij de levering van yoghurt en mineraalwater, vandaag is het Pasta’s Gallo die alarm slaat. Als er geen snelle oplossing voor de transportcrisis komt, verdwijnen de producten van de marktleider tijdelijk uit de schappen, schrijft La Vanguardia.
Nog maximaal twee dagen
“We hebben negen dagen nauwelijks iets vanuit onze El Carpio-fabriek in Córdoba kunnen uitleveren”, zegt Fernando Fernández Soriano, CEO van Gallo. “Als dit zo doorgaat, raakt de voorraad die onze klanten nog hebben snel op, binnen maximaal twee dagen”, voegt hij eraan toe. Onder normale omstandigheden laadt het bedrijf minstens 20 vrachtwagens per dag. En dat kan oplopen tot 40 of zelfs 50 in bepaalde weken. Maar sinds afgelopen 14 maart vertrokken in totaal slechts 20 vrachtwagens. De in de tussentijd geproduceerde goederen zijn nu opgeslagen. Het magazijn raakt echter vol. “Over een of twee dagen kunnen we niet meer produceren en zijn we genoodzaakt de fabriek te stoppen”, vervolgt Fernández Soriano.
Situatie bereikt limiet
Dat is slecht nieuws voor de ongeveer 130 mensen die in de fabriek werken. “We zitten in een grenssituatie, want als alles eenmaal is opgelost, is ons product schaars in het hele land. En als we stoppen met produceren, hebben we niet genoeg voor alle vraag die dan komt”, klaagt hij. Vervolgens benadrukt hij het belang van een dialoog, onderhandelen en tot een akkoord komen, want “basisproducten mogen niet ontbreken”.
Fabrieken stil
Naast Danone en Gallo slaan ook andere bedrijven in de Spaanse levensmiddelenindustrie alarm. Bijvoorbeeld Calvo, dat visconserven door heel Spanje distribueert. De fabrieken liggen tijdelijk stil vanwege een gebrek aan grondstoffen. Ook DCOOP, de grootste cooperatie van olijfolie en olijvenproductenten van Spanje heeft tijdelijk de productie stilgelegd. Suikerproducent Azucarera staakt de productie en ook Président, producent van zuivelproducten als kaas, boter, room en melk heeft een ‘grenssituatie’ bereikt. Het dessertbedrijf Postres Montero heeft de fabrieken in Málaga stilgelegd omdat het zijn producten niet kan distribueren.
‘Staking wordt niet afgeblazen’
Ondertussen heeft het platform achter de staking herhaald dat de staking zal doorgaan, ongeacht het resultaat van de ontmoeting tussen de regering en de transportverenigingen. Manuel Hernández, voorzitter van het platform, dreigde donderdag: “tot ik met de minister om de tafel ga zitten, wordt de staking niet afgeblazen”.
Ondanks dat de regering en de vervoerdersorganisaties overeenstemming hebben bereikt, waren de chauffeurs vertegenwoordigd door het platform niet bij de onderhandelingen betrokken. Het platform is namelijk niet bij de grote brancheorganisaties in het vervoer aangesloten. Hernández laakt het feit dat niet wordt onderhandeld over wat het protest heeft veroorzaakt. Namelijk het ”misbruik” dat minder wordt betaald voor de dienst, dan dat de chauffeur aan kosten kwijt is.
100.000 banen op de tocht door staking vervoerders
De tijdelijke sluitingen van bedrijven en fabrieken als gevolg van de staking van de vervoerders zet 100.000 banen in de levensmiddelensector op de tocht. Dit meldt de Spaanse Federatie van Voedsel- en Drankindustrieën (FIAB) donderdag.
Voedingsbedrijven in Spanje verliezen elke dag 100 miljoen euro aan de protesten in de transportsector omdat er een gebrek is aan grondstoffen om mee te produceren en te verkopen. Daarom heeft de directeur van de FIAB, Mauricio García de Quevedo alle partijen dringend opgeroepen een einde te maken aan de staking “in het belang van de samenleving, de economie en alle ecnomische sectoren”.
Brandstofprijs daalt na 11 dagen stijging
Een kleine positieve noot in het geheel is dat donderdag de brandstofprijs voor het eerst in 11 dagen is gedaald. Benzine kost nu 1,81 euro per liter terwijl diesel 1,80 per liter kost. Dat is respectievelijk drie en twee cent minder dan de kosten van de afgelopen zeven dagen.
De prijzen voor beide brandstoffen stegen al ruim een maand. De prijs voor benzine nam al zeven opeenvolgende weken toe, terwijl die van diesel al vijf weken een prijsstijging doormaakt.