Twee miljoen operaties niet uitgevoerd in Spanje vanwege lange wachtlijsten

door admin
publieke zorg

De Spaanse publieke gezondheidszorg staat onder druk. Sinds de uitbraak van de coronapandemie in 2020 zijn de wachtlijsten aanzienlijk gegroeid. Tot 2022 zijn er negen miljoen niet uitgevoerde consulten bij de eerstelijnszorg en twee miljoen operaties die hadden moeten plaatsvinden.

Dat schrijft Infobae op basis van conclusies die zijn getrokken uit officiële wachtlijstgegevens verzameld door het Venturi Project voor de Health Circle. Deze gegevens worden elke zes maanden  gepubliceerd door het ministerie van Volksgezondheid. De conclusie markeert een donkere periode voor patiënten in Spanje. Niet alleen vanwege hun lengte baren de wachtlijsten zorgen, maar ook omdat de verhouding ten opzichte van de uitgevoerde activiteiten steeds groter wordt.

De cijfers

In juni 2023 wachtten ongeveer 819.964 patiënten op een niet-spoedeisende chirurgische ingreep, 115.000 meer dan voor de pandemie. Hoewel de gemiddelde wachttijd iets is afgenomen tot 112 dagen, drie dagen minder dan in juni 2019, blijft de situatie zorgwekkend. In diezelfde periode kwamen 1,5 miljoen mensen op de chirurgische wachtlijst terecht. Dat is een recordaantal, terwijl er 1,25 miljoen van afgingen. Dit laat een niet-verantwoord verschil van 250.000 patiënten zien.

Oorzaken van de overbelasting

De overbelasting van de eerstelijnszorg speelt een cruciale rol in deze problematiek. De focus ligt steeds meer op vervolgconsulten, ten koste van eerste consulten. Dat leidt tot vertragingen in diagnoses en het voorschrijven van operaties. In 2022 werden er 62,50 miljoen vervolgconsulten geregistreerd, een stijgende trend, tegenover 24,64 miljoen eerste consulten. Toch is dat nog steeds minder dan de 26 miljoen van voor de pandemie.

Deze situatie wordt verergerd door de volgende factoren:

  • De groei van de algemene bevolking,
  • de toename van ongeveer een miljoen zorgpassen sinds 2020,
  • de vergrijzing van de bevolking,
  • meer dan 20 miljoen chronische patiënten die de druk op alle zorgprocessen verhogen.

Een alarmerende wachttijd voor consulten

Volgens de laatste gegevens van het CIS moest 69,8% van de mensen die een afspraak probeerden te maken bij hun gezondheidscentrum meer dan een dag wachten omdat er geen eerdere afspraak beschikbaar was. De gemiddelde wachttijd voor een consult was 9,12 dagen, een toename ten opzichte van de 8,8 dagen in 2022.

Dit wil je misschien ook lezen