Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Braintrust. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de allinclusivepakketten weer populair zijn, vanuit de noodzaak om de uitgaven op de bestemming te plannen en te matigen.
De vertraging in de groei binnen de toeristische sector begint zich af te tekenen, na de euforie van 2022 en begin 2023. Toen werden zelfs de niveaus van voor de pandemie overtroffen. Hoge prijzen, als gevolg van de op hol geslagen inflatie van de afgelopen maanden, hebben er nu voor gezorgd dat deze groei is vertraagd. De verwachte stijging is van minder dan 5%.
Volgens gegevens van Braintrust bedroegen de totale uitgaven in 2019 40,85 miljard euro. De zomer was goed voor 43,86% van de totale jaarlijkse uitgaven van binnenlandse reizigers. In 2022 bedroegen de totale uitgaven 42,881 miljard euro, waarbij de zomer goed was voor 45,56% van het jaarlijkse totaal. Prognoses gaan ervan uit dat de groei in 2023 dicht bij 4,76% zal liggen. Dit bevestigt de matiging van de uitgaven. Daarbij is het uitgangspunt wel dat het verkiezingsvooruitzicht de reisplanning van de Spanjaarden niet verandert.
Meer aandacht voor planning en budget
Experts zeggen dat deze voorzichtigheid voortkomt uit de uitputting van spaargeld dat is verdampt. Planning en budget zijn belangrijker geworden door de hoge prijzen als gevolg van de buitensporige inflatie. De laagste inkomensklasse zal het meest benadeeld worden omdat deze, zoals verwacht, sterk beïnvloed zal worden door de inflatie.
Vooral reizigers met een lager inkomen zullen kiezen voor binnenlandse bestemmingen, Zij verlagen hun kosten door minder uit te geven of door de duur van hun verblijf te verkorten. Langeafstandsbestemmingen zijn steeds meer voorbehouden aan welgestelde reizigers, die op zoek zijn naar nieuwe ervaringen. Na de pandemie is een opleving te zien in ervaringsreizen.
Binnenlandse bestedingen
Terwijl de binnenlandse bestedingen in 2019 goed waren voor 66,6% van de totale uitgaande marktbestedingen, was dit in 2020 en 2021 respectievelijk 83,08% en 83,36%. In 2022 daalden ze naar 70,45% met het einde van de pandemie, wordt verwacht dat het in de zomer van 2023 zal terugkeren naar het niveau van 2019, maar rekening houdend met het feit dat de Omicron-golf vorig jaar internationale langeafstandsreizen beperkte.
Allinclusivereizen weer populair
Na de pandemie is het voor Spanjaarden lastiger om te sparen. Samen met de hoge inflatie en de moeilijkheid om de huishoudelijke uitgaven te kunnen doen, leidt dit ook op vakantie tot voorzichtigheid en soberheid. Braintrust ziet dat allinclusivereizen opnieuw een populaire optie zijn. Het is de manier om uitgaven ter plekke te kunnen beheersen. Naar verwachting stijgt het percentage allinclusivereizen deze zomer met 33,46% ten opzichte van de periode vóór de pandemie.