Orka’s vallen opnieuw een zeilboot aan

door admin
Orka's vallen opnieuw een zeilboot aan

Daar aankomen werd de boot uiteindelijk naar de nabijgelegen jachthaven van Isla Cristina gesleept. De zeilboot was op drift geraakt vanwege de schade die de dieren hadden aangericht aan het roer en de romp. Op de zeilboot was slechts een persoon aanwezig. Die was de groep van vier orka’s aan het filmen met zijn mobiele telefoon tot deze uit zijn handen viel. De klap die hij kreeg van de giek nadat de orka’s zijn boot belaagden, was zo hard dat hij zijn evenwicht verloor. 

Bekijk ook: Opnieuw zeilboten agressief bejegend door orka’s in Zuid-Spanje

Een reddingsschip van de kustwacht en het Rode Kruis moest de zeilboot met de kapitein, een man van Noorse nationaliteit, naar de haven van Isla Cristina slepen. 

De aanval op de boot werd uitgevoerd door vier orka’s -drie volwassenen en een kalf-, die de romp raakten en het roerblad braken. De gebeurtenissen vonden plaats voor de kust van Tavira, in Portugal, maar tijdens het afdrijven belandde de boot in de wateren van Huelva.

“Geen reden tot ongerustheid”

Het hoofd van de Maritieme Reddings- en Rode Kruisbasis op Isla Cristina, Manuel Díaz, wees er in Huelvainformacion.es op dat de gebeurtenissen “geen reden tot ongerustheid zouden moeten zijn”, aangezien het hier niet ging om een gebruikelijke “interactie” met deze dieren.

Het incident deed zich voor op drie kilometer van de kust van Tavira. De orka’s zouden dichter bij de kust dan normaal kunnen zijn omdat daar een ‘almadraba’ plaatsvond. Dat is een grootschalige tonijnvangst uitgevoerd door verschillende vissersboten bij elkaar. Orka’s zijn slimme dieren en komen op zulke gebeurtenissen af om wat van hun favoriete voeding mee te pikken. 

De Noorse eigenaar van de boot was volgens Díaz “op doorreis” via Portugal “op weg naar Italië”. Toen hij werd gered was de man “nerveus” vanwege het feit dat hij ver van land was en alleen op het onbestuurbare schip. 

Navigatieverbod

Vorige zomer legde het ministerie van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda (Mitma) schepen met een lengte tot 15 meter een navigatiebeperking op. Deze schepen konden daarop niet meer varen in een gebied dat zich uitstrekte tussen Punta Paloma bij Tarifa en het noordelijker aan dezelfde kust gelegen Barbate en tussen 2 en 9 mijl uit de kust.

Die navigatiebeperking was, zoals het ministerie destijds meldde, bedoeld om incidenten met orka’s te voorkomen. Sinds eind maart 2021 waren deze walvisachtigen betrokken bij talloze interacties met kleine zeilboten, waardoor deze soms stuurloos raakten door schade aan het roer. 

Op die datum hadden boten van de kustwacht al in meer dan 30 gevallen pleziervaartuigen naar de havens moeten slepen, buiten een ander groot aantal boten dat door de ontmoetingen met de orka’s waren getroffen. 

Waarom vallen orka’s boten aan?

Wetenschappers breken hun hoofd over het waarom van de aanvallen van de orka’s op boten. Naar de redenen van de dieren kan alleen worden gegist, alleen is het aantal aanvallen zo groot dat van toeval nauwelijks sprake meer kan zijn. Sommige experts vermoeden dat de orka’s – zeer intelligente en normaal vreedzame dieren – wraak nemen nadat ze herhaaldelijk zelf zijn aangevallen door tonijnvissers, die op dezelfde prooi als zij jagen. 

Anderen vermoeden dat de orka’s, nadat ze eenmaal gewend waren aan de relatieve rust door de coronamaatregelen gedurende een groot deel van het jaar 2020, de hernieuwde drukte niet meer aankonden en zich op de boten hebben afgereageerd. 

Veiligheidsprotocol

Orca Ibérica heeft vorig jaar een veiligheidsprotocol opgesteld voor boten wanneer ze door orka’s worden lastiggevallen. Die moeten de motor uitdoen, de zeilen strijken, de autopiloot uitschakelen, het roer loslaten en onmiddellijk de autoriteiten waarschuwen. Opvarenden mogen in geen geval gaan schreeuwen of handelingen verrichten om de orka’s weg te jagen. Als het kan moeten ze foto’s maken of de dieren filmen. Zo kunnen de orka’s naderhand geïdentificeerd worden.

Dit vind je misschien ook leuk