Wijzigingen in Andalusië ten aanzien van verhuur van vakantiewoningen

door admin
Wijzigingen in Andalusië ten aanzien van verhuur van vakantiewoningen

De nieuwe wet, die op 11 mei jongstleden in werking trad, heeft het reguleren van woningen die voor toeristisch gebruik worden aangeboden tot doel, zodat de kwaliteit en veiligheid van die woningen gewaarborgd wordt. Met dit artikel beantwoorden we een aantal praktische vragen die iedere willekeurige eigenaar van een dergelijke woning kan hebben.

Wat wordt er verstaan onder een woning voor toeristisch gebruik?

Dit zijn woningen met een alledaags toeristisch karakter en waar in ruil voor een geldbedrag een overnachting wordt aangeboden.

Wat wordt er bedoeld met alledaagse en toeristische doeleinden?

De regel is hier heel duidelijk, wanneer de woning commercieel wordt gebruikt en/of wordt aangeboden via diverse promotiekanalen met het vinden van huurders tot doel.  

Maar ik verhuur slechts één kamer, de rest van de woning wordt gebruikt door mijzelf en mijn kinderen. Raakt deze regel mij dan ook?

Ook hier is de regel heel duidelijk en geldt zowel voor woningen die in zijn geheel worden aangeboden als over woningen waar slechts één of meerdere kamers worden verhuurd en waar de eigenaar zelf ook woont.

Aan welke eisen moet een woning voor toeristische doeleinden voldoen?

  • Er moet een zogenaamde woonvergunning zijn (licencia de ocupación) en de woning moet voldoen aan alle gestelde technische en kwaliteitseisen.
  • Er moet voldoende ventilatie zijn en verduisterende rolluiken/gordijnen voor de ramen. Bij verhuur tussen mei en september moet er airconditioning aanwezig zijn en bij verhuur tussen oktober en april verwarming.
  • Er moeten voldoende meubels en huishoudelijke apparaten beschikbaar zijn voor het aantal personen waarvoor de woning wordt aangeboden. Er moet bedden- en linnengoed en huisraad zijn. Tot slot dient er een gereedschapskist en EHBO-doos aanwezig te zijn.
  • Voor de huurder moet toeristische informatie over de regio beschikbaar  zijn zoals informatie over recreatiemogelijkheden, bars, restaurants, winkelcentra, supermarkten, de dichtstbijzijnde parkeermogelijkheden, medische hulpposten in de buurt, het openbaar vervoer en andere voorzieningen, een plattegrond van de  plaats en een uitgaansgids.
  • Alle woningen dienen over een klachtenformulier te beschikken en dit moet op een duidelijk zichtbare plek in de woning worden meegedeeld. Verder moet er continue een telefoonnummer beschikbaar zijn voor de huurders voor het geval er vragen, problemen of eventuele voorvallen zijn.  
  • Het klachtenformulier en de informatieposter voor aan de muur vindt u via deze link.
  • De huurders moeten kunnen beschikken over gebruiksaanwijzingen voor de huishoudelijke apparaten alsmede over de regels omtrent het gebruik van de apparaten in de woning, het wel of niet toestaan van huisdieren, informatie waar eventueel wel of niet gerookt mag worden en tot slot de ruimtes voor privégebruik moeten duidelijk zijn.
  • Het is verplicht de woning schoon te maken bij vertrek en aankomst van nieuwe huurders.

Moet ik een contract op papier hebben?

De regel schrijft inderdaad voor dat er een document wordt opgemaakt waar ten minste de naam van de eigenaar of bedrijfsnaam van de exploitant op staat, het inschrijfnummer in het toeristisch register van Andalusië (el Registro de Turismo de Andalucía), het aantal personen die de woning huren, de aankomst- en vertrekdatum, de totaalprijs voor het verblijf en het telefoonnummer zoals in de vorige paragraaf is vermeld. Dit contract, waarvan de huurders een kopie moeten ondertekenen, moet minimaal een jaar bewaard worden.

Hoeveel personen mogen in mijn woning verblijven?

Het maximaal aantal personen dat in de woning mag verblijven wordt voorgeschreven door de woonvergunning (licencia de ocupación) en mag nooit meer zijn dan 15 personen als de gehele woning verhuurd wordt of zes personen als alleen een aantal kamers wordt verhuurd. In geen enkel geval mogen er meer dan vier personen op één kamer verblijven.

Moeten de huurders zich identificeren?

Alle personen boven de 16 jaren die in uw woning verblijven, dienen zich te legitimeren en hun gegevens moeten genoteerd worden in het registerboek van de woning. Dit zijn de volgende gegevens: wat voor soort identiteitspapieren, nummer en vervaldatum van het document, voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum en geboorteplaats, gegevens over de eigenaar van de woning, waar de gasten verblijven en de aankomstdatum van de reiziger. Deze gegevens moeten binnen 24 uur na de aankomstdatum aan de lokale politie gemeld worden.   

Wanneer lever ik de gehuurde woning/kamer op?

Zoals eerder vermeld, is het verplicht de ruimte schoon te maken bij vertrek en aankomst van nieuwe klanten. Zolang er niks anders is afgesproken is de inchecktijd 16.00 uur en de uitchecktijd 12:00 uur.

Wat moet ik allemaal meerekenen in de prijs die ik vraag? 

De aangeboden prijs moet per nacht zijn en is inclusief het gebruik van water, elektra, verwarming, airconditioning, schoonmaak bij aankomst en het gebruik van linnen- en beddengoed.

Kan ik een aanbetaling vragen?

Ja, dat mag, dit mag echter maximaal 30% zijn van de totale kosten voor het verblijf.

Wat heeft het annuleren van de woning voor consequenties?

Tenzij de reservering is geannuleerd vanwege overmacht, zijn hier kosten aan verbonden. Als de huurder uiterlijk tien dagen van tevoren annuleert, heeft de exploitant het recht 50% van de vooruitbetaling in rekening te brengen. Als de huurder na deze tien dagen de reservering nog annuleert, heeft de eigenaar het recht om de gehele aanbetaling in rekening te brengen. Als de eigenaar zelf de reservering annuleert, is hij verplicht de aanbetaling terug te storten en als de eigenaar minder dan tien dagen van tevoren nog annuleert, moet hij naast de aanbetaling, 30% van de totale kosten van het verblijf vergoeden.

Ik ben eigenaar van een woning voor toeristisch gebruik. Buiten dat je aan alle bovengenoemde eisen moet voldoen. Is er nog meer waar ik rekening mee moet houden?

Jazeker, voordat u uw woning voor toeristisch gebruik kunt verhuren, moet u een verklaring aanleveren bij het Ministerie van Sport en Toerisme van de regio Andalusië (Consejería de Turismo y Deporte de la Junta de Andalucía). Hierin staat onder andere dat u aan alle eisen voldoet. Vanaf het moment dat u deze verklaring hebt ingediend, kunt u officieel uw woning verhuren. Naar aanleiding van de ingeleverde verklaring, ontvangt u van het ministerie een bevestiging waarmee u ingeschreven wordt in het Register voor Toerisme van de regio (Registro de Turismo de Andalucía) en ontvangt u een inschrijfnummer (voorbeeld: VFT/MA/00000). VFT staat voor een woning voor toeristische doeleinden, gevolgd door de eerste twee letters van de provincie en als laatste een vijf cijferig opeenvolgend nummer. Dit nummer moet in alle promotie en iedere advertenties die u plaatst vermeld worden, ook op het internet.

Meer informatie

Mocht u verder nog vragen hebben die niet in dit artikel behandeld zijn, of heeft u andere juridische problemen? Your Law begeleidt u bij de juridische en administratieve afhandeling van deze nieuwe regels. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een op maat gemaakte offerte. Onthoud dat als u niet aan deze nieuwe regels voldoet, dit verschillende sancties, waaronder hoge geldboetes, tot gevolg kan hebben.

Dit artikel werd geschreven door advocaat Ignacio Ruz Hernández-Pinzón van Yourlaw.es.

Dit vind je misschien ook leuk