Moeizame toegang tot zorg voor bijna 80 procent van de Valencianen

door admin
Moeizame toegang tot zorg voor bijna 80 procent van de Valencianen

FACUA Valencia wilde weten wat de mate van tevredenheid van gebruikers is met betrekking tot hun toegang tot de zorg in hun regio. Bijna 80 procent van de Valencianen blijkt dus moeite te hebben om toegang tot de vereiste eerstelijnszorg te krijgen in hun gezondheidscentrum.

Zij blijken veel te moeten aandringen om in contact te komen met hun gezondheidscentrum. Van die 78,3% geeft 59,3% aan dat ze veel moeten aandringen om contact met hen op te nemen en 19% dat het “onmogelijk” is om contact te krijgen met het ‘centro salud’.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat FACUA in de Valenciaanse gemeenschap heeft uitgevoerd om de tevredenheid van gebruikers met betrekking tot de gezondheidszorg in de autonome gemeenschap te achterhalen.

Als ze eenmaal contact hebben met het zorgcentrum, geeft 37,1% aan dat het erg “gecompliceerd is” en dat ze erg veel moeten aandringen om een fysieke afspraak te krijgen. Van de respondenten geeft 47,1% aan dat het contact in eerste instantie problematisch verloopt, maar dat ze uiteindelijk wel worden behandeld. Slechts 15,8% geeft aan dat er altijd voor hen gezorgd wordt wanneer dat nodig is.

Daarnaast zegt 54,5% van de 563 respondenten dat ze bij de huisarts tussen de 15 en 30 minuten moeten wachten, 25,9% dat ze tussen de 30 en 60 minuten moeten wachten en 4,6% ervaart meer 60 minuten wachttijd. Slechts 14,9% bevestigt dat ze snelle service krijgen.

Duurt te lang voordat men huisarts kan zien

45,3% van de ondervraagden vindt de termijn voor het maken van een afspraak met de huisarts niet toereikend, te lang en heeft nooit eerder dan pas over twee weken een afspraak. 38,4% vindt de termijn goed en heeft meestal binnen een week een afspraak. 16,3% van de respondenten vindt dat de termijn “totaal ongepast is” en dat het een maand of langer duurt voor ze de gewenste afspraak hebben.

Wat betreft de tijd die de arts per patiënt aan de zorg besteedt, zegt 53,1% dat het voldoende is, terwijl 36,6% het soms als correct beschouwt, maar anderen vinden dat het te weinig is. Slechts 10,3% vindt dat er meer tijd moet worden besteed aan de zorg voor elke patiënt.

Zorg in het gezondheidscentrum

In het geval van eerstelijnszorg is 48,0% wel eens door een andere professional dan de eigen arts gezien, 38,5% door dezelfde professional en slechts 13,5% wordt meestal door verschillende professionals gezien.

Bij telefonische hulpverlening geeft 49,6% aan dat ze de symptomen met hetzelfde gemak kunnen vertellen als wanneer ze fysiek bij de huisarts in de spreekkamer zouden zitten en 50,4% vindt het lastig om de klachten telefonisch goed over te brengen.

60,4% van de respondenten geeft aan dat ze telefonisch medisch advies en voorschriften met hetzelfde gemak begrijpen als tijdens een face-to-face gesprek. Anderzijds begrijpt 39,6% medisch advies en voorschriften telefonisch niet met hetzelfde gemak dan als ze tegenover hun arts hadden gezeten. 

Zo voelt 62,7% van de ondervraagden zich niet even tevreden met de persoonlijke service als met de telefoondienst, en slechts 37,3% is met beide even tevreden.

Gespecialiseerde zorg

In het geval van gespecialiseerde zorg vindt 55,2% dat verwijzingen naar specialisten beperkt zijn, 21,7% is wel eens verhinderd geweest om doorverwezen te worden en 23,1% vindt wel dat hun arts beperkingen vindt om hen door te verwijzen naar de specialist.

Afspraak met de specialist

In de gespecialiseerde gaat er bij 74,1% van de patiënten een maand of langer voorbij voordat de afspraak met de specialist plaats heeft. 14% zegt binnen een maand een afspraak te krijgen, 5,5 krijgt deze meestal binnen een week en 6,4% heeft deze niet nodig.ç

Meer dan 180 dagen wachten op ingreep

50,3% van de ondervraagden heeft uiteindelijk geen chirurgische ingrepen nodig gehad. Van degenen die een operatie hebben ondergaan, heeft 29,5% meer dan 180 dagen moeten wachten, 10,5% had vóór 180 dagen verstreken waren een operatie, 7,6% vóór 90 dagen en slechts 2,1% binnen 30 dagen. De overgrote meerderheid van de respondenten bij wie een interventie nodig was (59%) moest meer dan 180 dagen wachten op een operatie.

Claims 

75,8% van de ondervraagden heeft nooit een claim ingediend voor vertraging bij het bezoeken van zowel gezondheidscentra als ziekenhuizen of voor de tijd dat de zorg op zich liet wachten, terwijl 24,2% wel claims heeft ingediend. 95,9% van de ondervraagden heeft geen claim overwogen of ingediend voor discriminerende behandeling op basis van seksuele geaardheid, taal, ras of religie, terwijl 4,1% dit heeft overwogen of er een claim voor heeft ingediend.

Dit vind je misschien ook leuk