Aantal passagiers van nieuwe luchthaven Murcia valt tegen

door admin
Aantal passagiers van nieuwe luchthaven Murcia valt tegen

Het vliegveld werd gebouwd voor 250 miljoen euro. Dat bedrag werd betaald door de regionale overheid. Het aantal vluchten en passagiers valt tegen en is ook minder dan het aantal vluchten op vliegveld San Javier, dat naar aanleiding van de opening van Aeropuerto Internacional de la Región de Murcia (AIRM) op 14 januari 2019 werd gesloten voor burgerluchtvaart. 

De Spaanse luchthavenautoriteit heeft de laatste cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat tot eind oktober 1.013.331 passagiers via de luchthaven in Corvera hebben gereisd. Dat is 16 procent minder dan via het vliegveld San Javier een jaar eerder in dezelfde periode. Het aantal vluchten toont met 7.248 een daling van 13 procent. Alleen al in november waren er 8.000 passagiers minder dan een jaar geleden in dezelfde maand via San Javier. In oktober vlogen er 23.000 minder mensen via AIRM dan San Javier.

Vliegveld Alicante absorbeert verlies Murcia

Het vliegveld Alicante-Elche lijkt er het meeste voordeel bij gehad te hebben dat de basis in San Javier sloot ten gunste van de activiteiten van de nieuwe luchthaven in Corvera. Deze luchthaven blijft groeien en absorbeerde volledig het verlies van het vliegveld van Murcia. Tot eind oktober groeide het aantal passagiers op Alicante met 8 procent tot een totaal van 13,2 miljoen passagiers. Hiermee is Alicante de vijfde grootste luchthaven van Spanje na Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca en Málaga.

De groei van alle luchthavens die Aena in Spanje beheert was in november 3,6 procent. Dat staat dus in schril contrast met het verlies in Murcia. 78 procent van de vluchten verbindt de Costa Cálida met het Verenigd Koninkrijk. Dan 9,7 procent naar België, 7,2 procent naar Dublin en 3,7 procent naar bestemmingen binnen Spanje. Er zijn geen directe vluchten naar Nederland vanaf Corvera.

Investering moeilijk terug te verdienen

Tot nu heeft het kostenplaatje van 250 miljoen euro gemoeid met de bouw van AIRM nog niet geleid tot een toename van aantal bezoekers aan de regio Murcia. Dat maakt het moeilijk die investering terug te verdienen. AENA voert het beheer uit over de nieuwe luchthaven en de exploitatie van de terminal. Wel is het doel van 1 miljoen passagiers in het eerste jaar al in oktober bereikt. Aena zou in de 25 jaar dat het contract met de regionale overheid duurt op basis van deze cijfers 60 miljoen euro kunnen betalen aan Murcia. Dat bedrag is nog ver verwijderd van de naar schatting 250 miljoen euro die de bouw van het vliegveld heeft gekost of de 182 miljoen euro aan uittaande schuld.

Dit vind je misschien ook leuk