Sneaky trucje van Spaanse supermarktmerken om je meer te laten betalen

door admin
Sneaky trucje van Spaanse supermarktmerken om je meer te laten betalen

Zo heb je restaurants die hun prijzen hetzelfde houden maar de gerechten plotseling opdienen op kleinere borden, je dagelijkse kop koffie in Spanje kost opeens in plaats van 1,20 euro 1,50 euro, om over je energierekening maar te zwijgen. Dit zijn echter zaken die je doorziet en misschien ook wel begrijpt. Echter in supermarkten werkt het heel anders.

De Spaanse consumentenorganisatie OCU hekelt een ‘merkwaardig fenomeen’ waarmee een stijging van de prijzen van supermarktproducten maskeert. Je betaalt dan meer voor een product zonder dat je het doorhebt.

OCU rapporteert dat fabrikanten de inhoud van hun verpakkingen tussen 5 en 10 procent verminderen. Zo bieden ze kleinere hoeveelheden aan voor dezelfde prijs of met lagere kortingen. Die tactiek wordt krimpflatie of reduflatie genoemd: het geven van iets minder product zonder dit door te schuiven naar de prijs.  

In het recent door de OCU gepubliceerde onderzoek over supermarkten werd ontdekt dat 45 procent van de referenties hun waarde verlaagden, maar in sommige gevallen waren “de dalingen slechts schijn, omdat ze een merkwaardig fenomeen verbergen”, waardoor de hoeveelheid product in een hoger percentage daalde dan de prijs.

Zo spreekt de consumentenvereniging van “producten waarvan de hoeveelheid in de verpakking is verminderd om de prijsstijging te camoufleren” zoals het geval is bij ‘lomos de merluza’ (heek-filet) van Pescanova. Hierdoor zijn de kosten met 5,6 procent gedaald, maar de verpakking biedt 10 procent minder heek, want gaat van 400 naar 360 gram. “Je betaalt minder, maar je krijgt nog minder. De prijs is in feite juist omhoog gegaan”, wordt gesteld in het rapport.

Voorbeelden

De lijst met voorbeelden groeit. Een flesje Cola-Cao is 40 gram verminderd en de prijs is met 8 procent verlaagd. Met het gewichtsverlies is de reductie echter 3,1 procent.

Een natuuryoghurt van Danone is 0,2 procent goedkoper, maar bevat 4 procent minder dan eerst, dus in de praktijk neemt de prijs toe met bijna 4 procent.

Een Activia daarentegen neemt met 0,5 procent toe in prijs, maar biedt 4 procent (5 gram) minder product. De echte prijsstijging is dus 4,7 procent.

Kijkend naar Tulipán margarine, blijkt dat de netto inhoud van het product met 10 procent is verlaagd (50 gram minder) en dat de prijs met 3,4 is toegenomen, zodat je als consument uiteindelijk 14,8 procent meer betaalt.

In een ander opmerkelijk geval, zijn de paketten spaghetti en macaroni van het merk Gallo in prijs respectievelijk met 3,7 procent en 4,1 procent gestegen, maar bieden 10 procent minder product, wat in de praktijk een stijging van de reële prijs van 15,2 procent en 15,7 procent inhoudt.

Aan het begin van de maand meldde de krant La Vanguardia al reducties van verpakkingen met bijvoorbeeld pasta, chocoladepasta, yoghurt of koekjes. Dit stelt merken in staat stijgende kosten tegen te gaan als gevolg van de pan uitrijzende kosten van grondstoffen, zonder dit door te rekenen naar de uiteindelijke prijs die de consument moet afrekenen. Toch is het een prijsstijging, zo stelt de OCU.

Lees ook: Dit zijn de goedkoopste en duurste supermarkten in Spanje

Afgezien van de impact van deze praktijken op de portemonnee van de consument, wijst de OCU erop dat de dalingen die feitelijk gemaskeerde stijgingen zijn, van invloed kunnen zijn op de berekening van de Consumenten Prijs Index (CPI). Als rekening wordt gehouden met de veranderingen in het gewicht, zouden de prijzen van merkproducten van de huidige 1,1 procent naar 1,8 procent stijgen, zo wordt uitgelegd. 

Lees ook: Leven in Spanje opnieuw duurder door toegenomen inflatie

Dit vind je misschien ook leuk