INSpanje.nl

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op dinsdag 28 maart 2023
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • Linked In LinkedIN
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

Sneaky trucje van Spaanse supermarktmerken om je meer te laten betalen

Uitgegeven: donderdag 28 oktober 2021 21:33
Laatst gewijzigd: donderdag 28 oktober 2021 21:33

MADRID - We worden allemaal geconfronteerd met prijsstijgingen. Aan alle kanten spannen ondernemers en bedrijven zich in om de verliezen als gevolg van de pandemie terug te dringen. Logisch wel, maar sommige doen dat op een erg sneaky manier.

boodschappen doen in Spanje
© Youtube

Zo heb je restaurants die hun prijzen hetzelfde houden maar de gerechten plotseling opdienen op kleinere borden, je dagelijkse kop koffie in Spanje kost opeens in plaats van 1,20 euro 1,50 euro, om over je energierekening maar te zwijgen. Dit zijn echter zaken die je doorziet en misschien ook wel begrijpt. Echter in supermarkten werkt het heel anders.

ADVERTENTIE

De Spaanse consumentenorganisatie OCU hekelt een 'merkwaardig fenomeen' waarmee een stijging van de prijzen van supermarktproducten maskeert. Je betaalt dan meer voor een product zonder dat je het doorhebt.

OCU rapporteert dat fabrikanten de inhoud van hun verpakkingen tussen 5 en 10 procent verminderen. Zo bieden ze kleinere hoeveelheden aan voor dezelfde prijs of met lagere kortingen. Die tactiek wordt krimpflatie of reduflatie genoemd: het geven van iets minder product zonder dit door te schuiven naar de prijs.  

In het recent door de OCU gepubliceerde onderzoek over supermarkten werd ontdekt dat 45 procent van de referenties hun waarde verlaagden, maar in sommige gevallen waren "de dalingen slechts schijn, omdat ze een merkwaardig fenomeen verbergen", waardoor de hoeveelheid product in een hoger percentage daalde dan de prijs.

Zo spreekt de consumentenvereniging van "producten waarvan de hoeveelheid in de verpakking is verminderd om de prijsstijging te camoufleren" zoals het geval is bij 'lomos de merluza' (heek-filet) van Pescanova. Hierdoor zijn de kosten met 5,6 procent gedaald, maar de verpakking biedt 10 procent minder heek, want gaat van 400 naar 360 gram. "Je betaalt minder, maar je krijgt nog minder. De prijs is in feite juist omhoog gegaan", wordt gesteld in het rapport.

Voorbeelden

De lijst met voorbeelden groeit. Een flesje Cola-Cao is 40 gram verminderd en de prijs is met 8 procent verlaagd. Met het gewichtsverlies is de reductie echter 3,1 procent.

Een natuuryoghurt van Danone is 0,2 procent goedkoper, maar bevat 4 procent minder dan eerst, dus in de praktijk neemt de prijs toe met bijna 4 procent.

Een Activia daarentegen neemt met 0,5 procent toe in prijs, maar biedt 4 procent (5 gram) minder product. De echte prijsstijging is dus 4,7 procent.

Kijkend naar Tulipán margarine, blijkt dat de netto inhoud van het product met 10 procent is verlaagd (50 gram minder) en dat de prijs met 3,4 is toegenomen, zodat je als consument uiteindelijk 14,8 procent meer betaalt.

In een ander opmerkelijk geval, zijn de paketten spaghetti en macaroni van het merk Gallo in prijs respectievelijk met 3,7 procent en 4,1 procent gestegen, maar bieden 10 procent minder product, wat in de praktijk een stijging van de reële prijs van 15,2 procent en 15,7 procent inhoudt.

Aan het begin van de maand meldde de krant La Vanguardia al reducties van verpakkingen met bijvoorbeeld pasta, chocoladepasta, yoghurt of koekjes. Dit stelt merken in staat stijgende kosten tegen te gaan als gevolg van de pan uitrijzende kosten van grondstoffen, zonder dit door te rekenen naar de uiteindelijke prijs die de consument moet afrekenen. Toch is het een prijsstijging, zo stelt de OCU.

Lees ook: Dit zijn de goedkoopste en duurste supermarkten in Spanje

Afgezien van de impact van deze praktijken op de portemonnee van de consument, wijst de OCU erop dat de dalingen die feitelijk gemaskeerde stijgingen zijn, van invloed kunnen zijn op de berekening van de Consumenten Prijs Index (CPI). Als rekening wordt gehouden met de veranderingen in het gewicht, zouden de prijzen van merkproducten van de huidige 1,1 procent naar 1,8 procent stijgen, zo wordt uitgelegd. 

Lees ook: Leven in Spanje opnieuw duurder door toegenomen inflatie

© Redactie
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • Einde aan staking van rechtbankadvocaten na akkoord over loonsverhoging
  • Spanje wil wind- en zonne-energie verdrievoudigen
  • Andalusië gaat van winter direct naar zomerhitte
  • Situatie bosbranden in Castellón nog kritiek, harde wind werkt niet mee
  • Maximale bezetting voor hotels op Mallorca voor Semana Santa
  • Spaanse weerdeskundige Jorge Rey komt met verontrustende waarschuwing
  • Ingang zomertijd dit weekend met controverses gepaard
  • De gevolgen van het energie-efficiëntieplan van de EU voor Spanje
  • Grote brand tussen Castellón en Teruel nog steeds actief
  • UEFA gaat omkoopschandaal FC Barcelona onderzoeken
  • Opnieuw een zomers weekend voor de boeg in Spanje
  • Tanken in Spanje weer stuk goedkoper, prijzen ver onder Europese gemiddelde
  • Alcampo neemt 224 Día-supermarkten in Spanje over
  • Bijna 11 miljoen bezoekers op de stadsstranden van Barcelona in 2022
  • Gratis biologische menstruatieproducten voor alle vrouwen in Catalonië
  • EU eist meer transparantie van Spanje omtrent Pegasus schandaal
  • Mallorca is illegale strandtenten in beschermde baaien beu
  • Horeca in Malaga zoekt noodgedwongen personeel in Afrika en Zuid-Amerika
  • "Over één generatie moeten we kerken sluiten"
  • Brussel dreigt met sancties tegen Spanje wegens wanbeleid Doñana
  • Spanje zakt opnieuw op ranglijst 'Gelukkigste landen ter wereld 2023'
  • Zoveel kostte een woning in 2005 in Spanje en zoveel betaal je nu
  • Controverse rondom derde plek en honderdste podium voor Spanjaard Alonso
  • Spanje heeft binnen EU weer de hoogste levensverwachting
  • La Carihuela neemt afscheid van geliefd horeca-onderneemster

Algemeen

Spaanse weerdeskundige Jorge Rey komt met verontrustende waarschuwing

Jorge Rey werd beroemd met zijn voorspelling van de komst van de storm 'Filomena' in januari 2021. En de jongeman is geen officiële meteoroloog, maar doet zijn voorspellingen volgens de traditionele methode van de 'cabañuelas'.

Top 5 Meest gelezen

  1. Spaanse weerdeskundige Jorge Rey komt met verontrustende waarschuwing
  2. Andalusië gaat van winter direct naar zomerhitte
  3. Einde aan staking van rechtbankadvocaten na akkoord over loonsverhoging
  4. Spanje wil wind- en zonne-energie verdrievoudigen
  5. Vakantietip: de natuurlijke wonderen van Andalusië

Algemeen

Ingang zomertijd dit weekend met controverses gepaard

Op zondag 26 maart wordt de klok weer vooruit gezet om de zomertijd (DST) in te laten gaan. Om 2 uur 's ochtends is het dan 3 uur). Deze tijd wordt gehandhaafd tot de herfst, wanneer de wintertijd (ST) wordt hersteld en de klokken worden teruggedraaid.

© 2023 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS